Primarul comunei Budeşti a precizat că s-au făcut lucrări de investiţie pentru infrastructură, s-a executat şi s-a recepţionat sistemul de alimentare cu apă în localitate şi o mare parte din sistemul de canalizare: „Aceste obiective au o valoare foarte mare şi, de asemenea, au necesitat multă muncă până la implementarea, la finanţarea şi executarea lucrărilor”.
Toată localitatea are alimentare cu apă
Poate cea mai importantă realizare a administraţiei locale Budeşti o reprezintă introducerea reţelei de alimentare cu apă în toată comuna. „A fost extrem de greu, dar sunt bucuros că am reuşit să finalizăm lucrările. Dacă în proiect apărea introducerea reţelei de apă pe o distanţă de 50 de kilometri, noi am reuşit să-l completăm, cu propriii angajaţi, la 80 de kilometri de reţea.”, aminteşte primarul Mirea. Iluminatul public, introdus cu aportul exclusiv al primarului Gheorghe Mirea, prin atragerea de sponsori, este o altă reuşită a acestuia. În acest moment, există o reţea de aproximativ 86 de kilometri de alimentare cu apă, efectiv toată localitatea este alimentată cu apă. Nu este drum sau stradă unde să nu fie reţea de alimentare cu apă, numai câteva locuinţe unde cetăţenii nu şi-au dorit, până în acest moment, să se branşeze la sistemul de alimentare cu apă.
Reţeaua de canalizare, nefinalizată
Primarul Mirea se mai mândreşte cu finalizarea introducerii reţelei de canalizare, lucrare stagnată din cauza lipsei finanţărilor guvernamentale: „Avem sistem de canalizare pe aproximativ 13 kilometri. Noi ne dorim ca toţi locuitorii să beneficieze de sistemul de canalizare pe toată raza localităţii, aşa cum beneficiază de apă. Finalizarea proiectului presupune completarea cu încă 25 de kilometri de conducte în satele Bârseşti, Bercioiu, Linia, Racoviţa şi Ruda. Încă nu se ştie când vom finaliza acest proiect major pentru comunitate. Deşi a fost aprobat, finanţările întârzie, motiv pentru care cele cinci sate nu vor putea beneficia prea curând de aceste utilităţi.”, mai spune Gheorghe Mirea. În acest sens, primarul precizează că există proiecte depuse şi pentru celelalte sate care nu beneficiază de sistemul de canalizare. Pentru satele Linia şi Racoviţa este un proiect separat, ca şi pentru satele Bârseşti, Bercioiu şi Ruda: „Dacă am reuşi să introducem canalizarea şi în aceste sate, atunci, pe strada principală, pe toată raza localităţii, toată lumea ar avea sistem de canalizare, urmând ca apoi să ne îndreptăm atenţia către drumurile laterale. Acestea sunt investiţii foarte mari, care au necesitat o perioadă de aprobare şi avizare, apoi o perioadă de licitaţie foarte mare, pentru că sumele alocate pentru aceste investiţii sunt foarte mari şi problemele pentru implementarea lor sunt pe măsură. A necesitat ani de muncă, nu câteva luni sau zile. Este bine că s-au realizat, că sunt funcţionale şi că oamenii pot beneficia de aceste facilitaţi. Utilităţile nu sunt surse de beneficii, consider că ele trebuie să fie în folosul comunităţii şi nu aducătoare de beneficii primăriei sau bugetului local. Ţinând cont de acest lucru, noi trebuie să facem tot posibilul pentru ca aceste utilităţi să fie funcţionale şi în folosul cetăţeanului. Avem multe proiecte pe care ne-am dori să le dezvoltăm, dar lipsa banilor încetineşte orice demers în acest sens. Vom continua să fim foarte atenţi cu cheltuirea banilor, pentru că aşa am reuşit până acum să realizăm ce ne-am propus.”, precizează primarul Mirea.
Investiţii importante în infrastructură
Cele mai importante investiţii în infrastructura localităţii s-au făcut pentru construirea drumului din Racoviţa pe o lungime de 1,3 kilometri, asfaltarea unei porţiuni de drum la Andoneşti şi pietruirea reţelei de drumuri din localitate. Aceste investiţii au fost întrerupte din lipsă de fonduri: „La drumuri avem deja investiţii făcute, câteva dintre acestea fiind deja asfaltate, cum ar fi drumul din Racoviţa, un drum de interes local din Satul Nou. De asemenea, un drum din Androneşti a fost reabilitat în 2011, doar pentru covorul asfaltic, urmând ca ulterior să se lucreze şi podeţele, conform proiectului. Problema este că nu avem bani în acest moment pentru finanţarea acestei investiţii. Sunt investiţii care însumează miliarde, sume pe care, deocamdată, Primăria Budeşti nu şi le însuşeşte. Întotdeauna, am încercat să apelăm şi să găsim alte surse de finanţare, ori buget al Consiliului Judeţean sau al Ministerului Dezvoltării sau fonduri europene, şi încercăm de fiecare dată să dezvoltăm localitatea, realizând cât mai multe investiţii. Nefăcând parte din arcul guvernamental prin partidul din care facem parte nu ne-am putut baza pe sprijin pentru proiecte, dar am încercat de fiecare dată să accesăm fonduri europene şi nu să apelăm întotdeauna la fondurile Guvernului. Tot anul trecut, din bugetul local, în satul Linia, în punctul La Şfefănoiu, s-a betonat pârâul pe o distanţă de 200 de metri, investiţia constând în jur de 700 de milioane de lei vechi. În ceea ce priveşte lucrările de asfaltare, nu s-a mai făcut nimic din anul 2010, când în satul Androneşti a fost asfaltată o porţiune de 1,600 de kilometri.”.
Studii de fezabilitate de patru milioane de euro
Potrivit viceprimarului Ionel Vlădulescu, administraţia locală a depus numeroase studii de fezabilitate pe la diferite instituţii, dar acestea nu au fost încadrate din cauza situaţiei economice critice în care se află întreaga ţară: „Avem depuse proiecte de asfaltare pentru: Brânduşari – 4 kilometri, Piscul Pietrei – 1,5 kilometri şi Bercioiu – 4 kilometri. Avem studii de fezabilitate pentru o sumă de aproape 4 milioane de euro. Acestea reprezintă noi proiecte pe care le avem pentru localitatea Budeşti şi care sunt depuse la diferite instituţii. Noi ne-am făcut treaba, încercând să le promovăm la tot felul de instituţii, dar situaţia financiară la nivel de ţară ne-a pus piedici în finanţarea anumitor obiective. Asta nu înseamnă însă că este totul pierdut. Aceste studii de fezabilitate se pot folosi pe viitor, chiar dacă se va schimba sau nu administraţia locală a Primăriei Budeşti. De multe ori, proiectele de acest gen încep la mijlocul sau la sfârşitul mandatului, iar dacă nu există o continuitate în proiecte şi dacă nu ştii să le ţii din scurt şi să le urmăreşti pe o perioadă mai îndelungată, atunci ele se pierd şi, implicit, pierde localitatea. De aceea este foarte importantă continuitatea în mandate, pentru că majoritatea proiectelor se realizează pe perioade lungi şi cu bani mulţi. Noi, pe raza localităţii, avem şi foarte multe drumuri pietruite, care şi acestea trebuie reabilitate, ba chiar necesită o mai mare atenţie decât celelalte asfaltate, deoarece condiţiile meteo nefavorabile duc la degradarea acestora. Am încercat să le întreţinem pentru a se putea circula pe ele, pentru a nu avea probleme cu traficul. Un drum de piatră trebuie întreţinut şi este, de asemenea, costisitor.”, spune viceprimarul Vlădulescu.