Noul primar al localităţii Stroeşti, Toma Ciolacu a acordat un interviu cititorilor Impact real în care a prezentat proiectele pe care şi-a propus să le implementeze în localitate, cum a reuşit să aibă o bună colaborare cu actuala conducere a Consiliului Judeţean, ce strategie va aborda în vederea dezvoltării localităţii, dar şi care sunt cauze pentru care în satele româneşti mai sunt încă drumuri de pământ, iar apa şi canalizarea sunt la stadiul de vis.
Impact real: Ploile din această perioadă a afectat localitatea?
Toma Ciolacu: În urma ploilor care au căzut în această perioadă avem câteva podeţe distruse în punctul Aninoasa şi în punctele: „La Centru de Fructe”, „La Roşu” şi „La Motoeşti”, care au fost afectate şi în aval şi în amonte. Sunt nişte podeţe făcute pe nişte casete de beton. Am făcut raportul pentru Situaţii de Urgenţă, pe care l-am transmis la Consiliul Judeţean, la Prefectură, dar şi la SGA. Valoarea estimată este de aproximativ 20 de mii de lei pentru fiecare pod. Este vorba de câteva maşini de arocamente pe care le aşezăm cu utilajele din dotarea primăriei. Ce ţine de SGA este faptul că au fost afectate gabioanele pe râul Cerna, în satul Cireşu, în punctul Podul Măgurii, în punctul Chioasa şi în punctul Ursasca. În rest nu au fost probleme foarte mari. Problema cu care ne confruntăm frecvent este faptul că pe uliţe există şanţuri nedalate şi nepietruite care se înfundă cu pământ, cu vreascuri, viitură care cară apa din amonte şi atunci apa pleacă pe uliţe, ia macadamul, ia balastul şi avariază drumurile. Aproape fiecare uliţă din comună a fost afectată. Cu bani din bugetul local sau din fondurile repartizate de la Consiliul Judeţean o să luăm măsuri, în sensul că le vom reabilita.
Impact real: Pentru stoparea viiturilor care se formează pe dealuri după fiecare ploaie, producând alunecări de teren sau avariind drumurile comunale, ce soluţii ar exista?
Toma Ciolacu: Stroeştiul este o localitate predispusă la alunecările de teren. După fiecare ploaie localitatea este afectată, iar o regularizare a torenţilor ar fi absolut necesară, chiar o situaţie de urgenţă. Din păcate, despre astfel de lucruri doar se vorbeşte. Atâta timp cât noi nu primim bani pentru asfaltarea unei uliţe pe care merg în fiecare zi peste 30 de copii la şcoală nu pot să discut despre regularizarea torenţilor. Aceste proiecte rămân la stadiul de discuţie.
Impact real: Cum aţi reuşit să vă faceţi înţeles de conducerea Consiliului Judeţean determinându-i să asfalteze, după 30 de ani, drumul judeţean care străbate localitatea?
Toma Ciolacu: Drumul judeţean 676 D, care leagă localitatea Stroeşti de localitatea Mateeşti a fost întotdeauna material de campanie pentru toţi cei care au candidat fie ei primari, deputaţi, senatori sau europarlamentari. Se asfaltase drumul doar în localitatea Mateeşti şi în localitatea Cernişoara, până la limita cu Stroeştiul, iar pe tronsonul din localitatea Stroeşti nu se putea circula. Acest drum are 800 de metri pe raza localităţii noastre spre localitatea Mateeşti şi 1,5 kilometri în partea cu Cernişoara. Drumul era de râsul lumii, deoarece era singurul care rămăsese neasfaltat. Cu mari insistenţe, actuala conducere a Consiliului Judeţean a reuşit ceea ce alţii nu au reuşit în 30 de ani: să asfalteze acest drum. Astfel, în prezent drumul este asfaltat în porţiunea care leagă localitatea Mateeşti de localitatea Stroeşti pe o lungime de 900 de metri şi pe alţi 800 de metri s-au făcut reparaţii. Avem promisiuni că se va continua pentru întregul tronson de drum. Cu această ocazie s-a reparat şi drumul judeţean 676, care leagă Slătioara de Giuleşti. Sunt convins că preşedintele Consiliului Judeţean ne va ajuta să asfalteze inclusiv acest drum judeţean. Am o extraordinară stimă, pentru că a afirmat că vrea să rămână ceva după el. Spun acest lucru pentru că-l apreciez şi nu mă interesează culoarea politică. Cine face treabă trebuie felicitat. Acest drum judeţean nu a fost reparat niciodată, din anul 1987 până acum. Din punctul meu de vedere, sunt mulţumit de colaborarea cu actuala conducere a Consiliului Judeţean.
Impact real: Care sunt cauzele pentru care, în satele româneşti, după 30 de ani mai sunt încă drumuri de pământ, iar apa şi canalizarea sunt încă la stadiul de vis?
Toma Ciolacu: Hăţişul legislativ a fost o piedică în dezvoltarea satelor. Nu s-a dorit ca satele să se dezvolte, şi asta nu din cauza primarilor. Sunt mii de proiecte întocmite, munţi de documentaţii pentru care s-au plătit bani grei din bugetele locale, dar care zac pe la ministere. Condiţiile draconice ale programelor europene au pus interdicţii multor localităţi, care nu pot accesa fondurile europene. Sunt multe neconcordanţe pe care reprezentanţii noştri le cunosc. O altă problemă pe care o am sunt alocările de fonduri. Se acordă câte 200 de milioane în câte şapte tranşe, când bine ar fi să ni se poată da o sumă mai mare într-o singură tranşă, sumă cu care să putem moderniza, de exemplu un drum prin asfaltare, adică să facem ceva concret. Noi am cheltuit anul trecut peste 2 miliarde lei pentru macadamul pe care l-am pus pe drumurile comunale, iar după ploile care au căzut în această perioadă drumurile sunt din nou praf. Consider că sunt bani aruncaţi, dar, din păcate, aceasta a fost posibilitatea. Dacă ni se alocau 100 de milioane nimeni nu mai turna nici un metru de asfalt pe drumuri. Spun acest lucru pentru că vreau să mă fac auzit, vreau ca aceste alocări de fonduri să se facă raţional, iar din sumele respective să putem face ceva concret în localitate.
Impact real: Şcolile la Stroeşti necesită fonduri, în vederea modernizării?
Toma Ciolacu: În localitate avem 227 de elevi, iar şcoala din satul Cireşu va intra într-un program de modernizare, reabilitare şi construire a unei fose septice prin Ministerul Dezvoltării. Şcoala are grupurile sanitare în exterior şi necesită urgent o modernizare. Valoarea proiectului este de aproximativ 3 miliarde.