Pentru bunăstarea comunităţii locale din Stroeşti, primarul Toma Ciolacu a depus mai multe proiecte de investiţii pentru comuna pe care o administrează, la Ministerul Dezvoltării. Primarul şi Consiliul Local din Stroeşti vor să finalizeze lucrările de înfiinţare a sistemului de apă în satul Dianu. Proiectul include construirea unei staţii de pompare şi montare a reţelei de aducţiune din satul Stroeşti în satul Dianu, dar şi extinderea reţelei de apă în două cătune ale comunei, lucrarea fiind realizată în procent de 90%: „Prin O.G. 28 avem trei proiecte pentru care sunt începute lucrările şi alte trei proiecte noi. Proiectul este în derulare de aproximativ doi ani pentru satul Dianu, fiind singurul sat care nu are reţea de apă. După finalizarea acestui proiect închidem tot ce înseamnă reţea de alimentare cu apă la Stroeşti”, spune primarul. Al doilea proiect început vizează asfaltarea uliţelor în comuna Stroeşti pe o lungime de 3,5 kilometri, pentru care este plătită proiectarea. Primarul are, însă, şi planuri noi, depuse şi ele tot sub forma unor proiecte, prin O.G. 28, astfel: modernizarea dispensarului uman, construirea a cinci punţi pietonale, dintre care trei peste pârâul Cerna şi două peste Aninoasa, şi modernizarea drumurilor de interes local pe o lungime de 9,5 kilometri, proiect care include şi asfaltarea drumului comunal 131 Stroeşti – Obroceşti pe o distanţă de 1,4 kilometri, aceasta fiind zona cea mai afectată: „Pe acest drum avem o alunecare de teren pentru care am obţinut finanţare, iar constructorul trebuie să vină pentru a demara lucrările în vederea stabilizării zonei afectate. Lucrarea se realizează cu fonduri alocate pentru situaţii de urgenţă, iar banii îi avem în cont”, mai spune primarul.
Toma Ciolacu: „Comunitatea vrea asfalt pe uliţe, apă şi canalizare, s-a săturat de promisiuni!”
Faptul că ministrul Dezvoltării Regionale a promis de luni bune că va aloca fonduri pentru implementarea proiectelor incluse în Programul Naţional de Dezvoltare Locală l-a determinat pe primarul din Stroeşti să pună la îndoială făgăduielile făcute. Toma Ciolacu spune că a depus la Ministrul Dezvoltării Regionale proiectele cruciale, de care are nevoie comunitatea, însă de patru luni sunt în aşteptare: „Toţi primarii ne-am pus speranţe în O.G. 28, toată lumea a făcut eforturi foarte mari să depună proiecte la Ministerul Dezvoltării. Au trecut patru luni şi nu se aude nimic, probabil sunt în analiză, însă toată lumea aşteptă. Sunt sceptic, pentru că în bugetul local ar mai exista nişte bani, mai avem bani alocaţi şi de la Consiliul Judeţean pentru refacerea drumurilor, dar una dintre regulile de accesare a O.G. 28 este ca proiectul depus să nu fi fost accesat pe un alt program sau să fie realizat cu fonduri din bugetul local. În această situaţie, noi am depus pe O.G. 28 pentru modernizarea infrastructurii aproape tot ce este posibil, cu mici excepţii. În situaţia în care ne-am apuca cu fonduri din bugetul local să modernizăm un drum, pierdem finanţarea de la Guvern. Ministerul Dezvoltării bate pasul pe loc, iar comunitatea nu mai are răbdare: vrea asfalt, apă şi canalizare, s-a săturat de promisiuni!”, afirmă primarul.
Proiecte în aşteptare, depuse la Ministerul Dezvoltării
Localitatea Stroeşti este străbătută de două drumuri comunale: DC131 Stroeşti – Obroceşti şi drumul comunal 132, Stroeşti – Dianu. Drumul din satul Dianul este realizat în procent de 90%, deoarece în punctul 0+300 există o alunecare de teren. Dacă proiectele depuse la Ministerul Dezvoltării vor fi finanţate, din totalul uliţelor neasfaltate din localitate se va reuşi modernizarea infrastructurii în procent de peste 50%: „Situaţia drumului comunal 131, unde avem alunecarea de teren în punctul La Codereanu se rezolvă, avem banii, după care am vrea să asfaltăm zona din bugetul local sau prin O.G. 28. Pe DC 132 Stroeşti – Dianu avem o alunecare pe care cu siguranţă o vom rezolva anul acesta, pentru că ne vor rămâne bani după finalizarea lucrărilor de la alunecarea de teren de pe DC 131, şi sperăm să îi putem repartiza în acest punct. Uliţele, în schimb, sunt foarte bine amenajate cu macadam. Este adevărat că după fiecare ploaie se deteriorează şi trebuie din nou să băgăm bani acolo. Restul le vom asfalta cu bani din buget, deoarece sunt uliţe scurte, cu lungimi de 100 sau 200 de metri. Al prefera această variantă decât să băgăm macadam care, la prima ploaie va ajunge în râu. Deocamdată aşteptăm în continuare răspunsuri din partea Ministerului Dezvoltării.
Toma Ciolacu: „Accesarea fondurilor europene este interzisă”
Primarul din Stroeşti, Toma Ciolacu este de părere că programele Uniunii Europene pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare rurală sunt o mare păcăleală. Acestea sunt generoase doar informativ, dar destul de greu de accesat în realitate, din cauza condiţiilor draconice şi regulilor birocratice impuse, care au mai mult rolul de a-i încurca pe primari, decât de a-i ajuta. Primarul afirmă că, pentru a atrage fonduri europene în localitatea pe care o conduce, nici un proiect pe care l-a propus nu a reuşit să acumuleze punctajul necesar în vederea finanţării. Accesarea fondurilor europene este complicată, după părerea primarului, iar de vină ar fi lipsa unui sistem eficient de absorbţie a banilor: „Noi stăm şi aşteptăm un răspuns din partea Ministrului Dezvoltării pentru proiectele depuse deoarece accesarea fondurilor europene pentru o localitate cum este Stroeştiul este interzisă, fiindcă nu îndeplinim condiţiile impuse de programele europene. Nu îndeplinim punctajul cerut pentru că localitatea nu are legătură cu un drum naţional sau drum judeţean, nu are gară, nu are monumente istorice, nu are resurse minerale şi asta pentru că europenii nu vor ca noi să ne dezvoltăm pe fiecare uliţă. Mai mult, nici un program european nu are cofinanţare zero, iar pentru cele care au cofinanţare 2% se mai pun bani din Consiliul Local pentru proiectare, studiile de fezabilitate şi avize, bani pe care nimeni nu-i socoteşte. Multe primării s-au îngropat din această cauză, au depus proiecte, iar ulterior au primit informaţia că vor primi finanţare, însă până la acest pas se cere studiu de fezabilitate, proiectare, se cer toate documentele aproape până la execuţie, chiar şi autorizaţie de construcţie sau certificat de urbanism, documente care costă sute de milioane şi care sunt astăzi prin dulapuri. După un an nici un studiu de proiectare nu mai are aceeaşi situaţie în teren mai ales în zonele noastre, unde terenul se mişcă de la o zi la alta”, este de părere Toma Ciolacu.