Primarul din Lăpuşata ne-a vorbit într-un interviu acordat cititorilor Impact Real despre proiectele pe care le-a realizat în primul mandat, dar şi despre planurile de viitor. Ce crede despre noul Guvern, dar şi ce alte proiecte îşi doreşte să realizeze, aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Comunitatea din Lăpuşata beneficiază de apă şi canalizare?
Nicolae Joiţa: Prin Ministerul Dezvoltării am depus un proiect de înfiinţare a reţelei de canalizare, pe o lungime de şase kilometri. Dacă ne va prelua Apavilul, voi renunţa la finanţarea de la Ministerul Dezvoltării, proiect pe care l-am depus deja. Pentru preluarea sistemului de către Apavil avem numărul de înregistrare şapte, dar întocmirea documentaţiei, destul de stufoasă, de preluare a sistemului necesită timp şi trebuie să se implice toate departamentele din primărie, începând de la secretar, contabil până la primar, este o nebunie. Prin master planul judeţului suntem prinşi cu un proiect pentru sistemul de apă în cadrul căruia sunt prevăzute construirea a două puţuri de foraj şi o extindere de 2,5 kilometri, ultima extindere de reţea de apă care ar mai fi necesară în localitate. Astfel, sistemul de apă la Lăpuşata se va finaliza, cu această extindere. Nu vorbesc despre gospodăriile pe care le avem peste pârâul Cerna. Aici, deocamdată nu am identificat nici o sursă de finanţare, deoarece zona are gospodării destul de răzleţe şi nu se pliază condiţiilor impuse de programele de finanţare. În primul mandat am reuşit să realizez o extindere de reţea pe toate vâlcelele, dealurile şi toate uliţele comunei, pe o lungime de 17 kilometri. Înfiinţarea sistemului de apă a fost realizat în 2006, printr-un proiect cu fonduri europene.
Impact real: Lăpuşata a primit fonduri de refacere a pagubelor pricinuite în urma inundaţiilor?
Nicolae Joiţa: Avem mare nevoie de astfel de fonduri. Al treilea proiect pe care l-am depus la Ministerul Dezvoltării vizează finalizare podului peste pârâul Cerna. Pentru finalizarea lucrărilor mai avem nevoie de cinci miliarde. Iniţial, proiectul a fost depus pe situaţii de urgenţă, cu fonduri alocate din fondul de rezervă al Guvernului, însă, după căderea Guvernului Cioloş, proiectul nostru nu a mai fost prins la finanţare. Podul s-a deteriorat în urma calamităţilor din 2014, Cerna erodând grinzile podului. Refacerea podului era un proiect extrem de important pentru comunitate. Am alocat din bugetul local fonduri şi am început să construim un nou pod, folosind grinzile de la podul vechi. Mai avem însă nevoie de cinci miliarde pentru finalizarea construcţiei. În prezent, cetăţenii din acest cătun trec pârâul Cerna pe podul vechi, care este deteriorat, dar la prima ploaie mai puternică podul va fi luat de ape, pentru că nu mai are rezistenţă. Pentru noul pod folosesc grinzile de la cel vechi pe care trebuie să le montăm, mai avem de turnat calea de rulare, care are o lăţime de şase metri, de făcut mâna curentă şi de construit parapeţii şi gabioanele în amonte şi în aval. Am primit fonduri de la Guvern pentru situaţii de urgenţă anul trecut, deoarece am avut o punte pietonală în satul Scoruşu, peste râul Cerna, extrem de necesară pentru terenurile agricole, pe care treceau cetăţenii spre locurile agricole cu utilaje şi care a fost luată de Cerna în vara anului trecut. Pentru acest obiectiv am primit patru miliarde de lei vechi în vederea refacerii punţii pietonale. În prezent se lucrează la construirea ultimei aripi băgate la cinci metri adâncime în pârâul Cerna, cu aripi construite din beton.
Impact real: Ce alte proiecte sunt depuse la Ministerul Dezvoltării, în vederea finanţării?
Nicolae Joiţa: Am depus patru proiecte: în primul rând un proiect care prevede asfaltarea a 10,2 kilometri de drumuri comunale, un alt proiect pentru extinderea reţelei de canalizare pe o lungime de şase kilometri, finalizarea construirii podului de peste pârâul Cerna şi al patrulea proiect priveşte modernizarea iluminatului public, deoarece vechea instalaţie este depăşită şi neconformă. Prin acest proiect de modernizare a iluminatului stradal ar urmă să fie înlocuite becurile cu leduri, mai avantajoase din punct de vedere al consumului, dar şi al duratei de viaţă. Dacă, pentru actuala reţea, facturile la energie sunt destul de costisitoare, după ce se va face modernizarea, preţul acestora ar scădea cu până la jumătate valoarea facturii, potrivit studiului de fezabilitate. Noi am prins doar patru proiecte, pentru că îmi doresc ca toate aceste investiţii pe care le-am întocmit să prindă finanţare. Valorarea proiectului pentru modernizarea iluminatului stradal este de peste 3 miliarde, şi va cuprinde întreaga zonă a drumurilor judeţene. Se vor manta peste 700 de lămpi. Ne dorim acest proiect în primul rând pentru a mai micşora cheltuiala, dar şi pentru diminuarea accidentelor rutiere care au loc pe timpul nopţii şi care sunt produse şi din cauza iluminatului stradal necorespunzător.
Impact real: Credeţi în promisiunile noul Guvern?
Nicolae Joiţa: Eu mă raportez la alocările de fonduri pentru proiectele pe care le-am avut, şi pot spune că, după cum a mers O.G. 28, sunt mulţumit. În continuare. sper să aloce fondurile după necesităţile fiecărei localităţi. Acest Guvern a lansat 10 axe pentru care se pot depune un număr de 9500 de proiecte şi avem 4500 de comune. În situaţia aceasta sunt primari care au şi 10 proiecte depuse, cu valori foarte mari şi nu văd o finanţare corectă. Părerea mea este că fondurile se vor aloca tot politic. Din această cauză proiectul de asfaltare şi construirea podului le-am depus în dosar roşu, iar proiectul pentru modernizarea iluminatului, dar şi al canalizării sunt în dosarul albastru, poate aşa am şanse.
Impact real: Din oferta primului mandat cât aţi reuşi să realizaţi?
Nicolae Joiţa: În primul mandat am reuşit să introduc 17,5 kilometri de reţea de apă potabilă şi să atrag fonduri de la stat pentru modernizarea drumurilor comunale prin asfaltare pe o lungime de 6,5 kilometri. În primul mandat s-a pus prima palmă de asfalt în Lăpuşata. Am construit un pod nou şi am reparat altul, peste pârâul Cerna, cu fonduri din bugetul local. Peste pârăul Negriţa, în satul Broşteni am construit un alt pod. Toate drumurile săteşti au fost întreţinute cu piatră spartă şi cilindrate, pentru că Lăpusata are peste 100 de kilometri de drumuri comunale. Tot în acest mandat am amenajat baza sportivă din localitate cu gazon, am construit vestiare şi tribune. La şcoala din centrul localităţii am alocat fonduri pentru repararea exterioară a clădirii, schimbarea uşilor şi ferestrelor termopan, iar în interiorul clădirii s-a reuşit amenajarea unui laborator şi se va amenaja şi o sală de sport. Tot în această perioadă am reuşit să construim o scenă în aer liber în curtea şcolii, unde copiii să îşi poată ţine serbările de sfârşit de an, pentru că noi nu avem cămin cultural unde să aibă loc astfel de evenimente. Avem un teren sintetic cu nocturnă în curtea şcolii, iar la grădiniţa din centru s-a amenajat un grup sanitar în interiorul clădirii. Acestea sunt proiectele mari, dar şi lucrurile mărunte care au cuprins întreaga localitate, în primul meu mandat. Tot în primul mandat am achitat şi datoriile făcute de fosta administraţie la Lăpuşata.