La Guşoeni, Nicolae Concioiu pune accent pe dezvoltarea infrastructurii educaţionale. Spune că proiectul „Biroul unic” este interfaţa dintre primărie şi localnici şi consideră că, dacă mai nou primarul poate semna fără teamă „ca primarul“, asta nu-l va degreva de rolul de păzitor privind respectarea legii. Care sunt nemulţumirile administraţiei locale, dar şi cât de rentabil mai este proiectul construirii unei grădiniţe cu program prelungit, atâta timp cât scăderea ratei natalităţii şi depopularea au pus lacătul pe mii de grădiniţe, aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Credeţi că primarii pot semna acum documente fără teama că încalcă legea?
Nicolae Concioiu: Legea s-a modificat şi protejează responsabilitatea asupra întocmirii documentelor. Prin această modificare, personalul de la departamentul care întocmeşte un document are principala responsabilitate în privinţa conţinutului acestuia, primarul având doar rolul de a oficializa acel document. Este bine, pentru că noi, primarii, eram oricum supuşi tensiunii permanent, din cauza problemelor cu care ne confruntăm, în realizarea a ceea ce ne propunem. De multe ori nu putem ajunge să verificăm autenticitatea sau exactitatea datelor trecute în documente şi, atunci, cel care întocmeşte documentul trebuie să îşi asume întreaga responsabilitate pentru ce a completat în acea hârtie. De aceea, există în aparatul de specialitate al primarului persoane cu pregătire, care trebuie să răspundă pentru fiecare sector în parte. Legea este în avantajul nostru, în sensul că acum nu mai poate fi tras le răspundere doar primarul pentru emiterea unui document. Rolul nostru, de păzitor în privinţa respectării legii rămâne în continuare, asta nu înseamnă că ne vom prevala de acest aspect.
Impact real: Ce schimbări a adus înfiinţarea Biroului unic, la Primăria Guşoeni?
Nicolae Concioiu: Biroul unic este un proiect de care suntem mulţumiţi, pentru că ne-am putut recupera foarte rapid restanţele, şi vrem să mergem cu acest proiect la Gala Administraţiei, care va avea loc pe data de 12 octombrie, la Bucureşti. Sperăm să şi câştigăm această gală. Din cunoştinţele mele, proiecte de acest gen nu au fost promovate până în acest moment. Sperăm să-i facem o descriere completă, vrem să aducem dovezi reale, obţinute de la Finanţe, că s-a obţinut efectul scontat. Trebuie să se înţeleagă că acest Birou unic nu înseamnă că am strâns toţi angajaţii într-un birou. Este foarte important ca munca acestor oameni să fie toată coroborată. Există un pupitru unde se prezintă cetăţeanul, care este întâmpinat cu un model de cerere pentru orice problemă pe care vrea să o solicite. Acel model de cerere trebuie completat de respectiva persoană, după care este informat cât are de plată la bugetul local, alte probleme legate de mediu, de salubrizare şi chiar de PSI. Toate aceste aspecte le urmărim. Un element care trebuie scos în evidenţă este faptul că în subsolul cererii sunt trecute angajamente legate şi în privinţa incendierii miriştilor, iar, o dată semnate, aceste cereri sunt luate la cunoştinţă. Anul acesta nu ne-am confruntat cu nici un incendiu, comparativ cu anul trecut, când am avut cel puţin patru sau cinci incendii de mirişte. Aşadar, la noi s-a dovedit faptul că, o dată ce oamenii au aflat despre aceste lucruri, i-am responsabilizat, iar riscul de a se repeta fenomenul s-a diminuat. Pot spune că s-a obţinut efectul, pentru că acest birou este interfaţa dintre primărie şi localnici.
Impact real: Care sunt neîmplinirile sau nemulţumirile dumneavoastră, legate de administrarea comunei?
Nicolae Concioiu: Marea problemă a administraţiilor locale sunt amenzile de circulaţie pe care le primesc copiii cetăţenilor din localitate, dar care nu locuiesc aici. Cu toate acestea, amenzile vin la domiciliul pe care îl au înregistrat. Aunt greu de urmărit, şi de aceea s-au înregistrat întârzieri în recuperarea acestora. Prin Biroul unic am grupat toate aceste aspecte şi am reuşit să urmărim şi să punem presiune în vederea achitării amenzilor inclusiv asupra părinţilor. Amenzile de circulaţie sunt singura nemulţumire care apare în localitate, şi cu aceasta ne confruntăm. Aceste amenzi pun presiune pe bugetul local, dau un grad de încasare care influenţează suma repartizată pentru localitate. Dar, lucrând în acest Birou unic, toţi angajaţii iau la cunoştinţă despre problema respectivului cetăţean, mobilizându-se din toate sectoarele, pentru rezolvarea situaţiei.
- Impact real: Există colaborare între primar şi angajaţi?
Nicolae Concioiu În această primărie cu toţii formăm o echipă, şi chiar m-am implicat întotdeauna pentru ca lucrurile să meargă bine. Ne consultăm, şi trebuie să recunosc că o parte din colectiv este foarte tânăr şi trebuie să fie ajutat, învăţat în problemele de administraţie locală, deoarece nu s-au confruntat cu ele până acum.
Impact real: Construirea unei grădiniţe cu program prelungit mai este rentabilă, atâta timp cât scăderea ratei natalităţii şi depopularea au pus lacătul pe mii de grădiniţe?
Nicolae Concioiu: Şi noi ne-am pus această întrebare, dacă aceste investiţii pe care le promovăm vor avea efectul scontat, dar răspunsurile ne-au venit destul de vizibil, la deschiderea noului an şcolar. Un aspect care vine să contrabalanseze această scădere demografică este faptul că, în localitate, copii de grădiniţă sunt mulţi, dar sunt lăsaţi în grija bunicilor, şi asta este o realitate a spaţiului rural. Fiind şi eu bunic, sunt de părere că trebuie să ne ocupăm de ei şi să promovăm proiectele educaţionale. În acest sens, sunt optimist în ceea ce îmi propun, pentru că prevăd totuşi că lucrurile vor merge înspre bine şi în spaţiul rural. Consider că, dacă vom avea la Gunşoeni şcoli moderne, grădiniţă cu program prelungit, apă, canalizare şi asfalt pe drumuri, tinerii se vor întoarce acasă, iar declinul acesta demografic se va opri şi va începe să apară aceea creştere, pe care mulţi nu o mai întrevăd.
Impact real: Sunteţi mulţumit de faptul că, la Ministerul Dezvoltării, v-au fost aprobate la finanţare numai 4 proiecte, dintre cele 14 solicitări în vederea finanţării?
Nicolae Concioiu: Localitatea va primi aproximativ 37 de miliarde de lei în cadrul noului Program de Dezvoltare Locală – PNDL 2017. În prezent am început o acţiune de modernizare a localităţii, în special pentru asfaltarea drumurilor. Ca primar le poţi face pe toate, dar, dacă nu asfaltezi, nu ai făcut nimic pentru cetăţean. Fiecare gospodărie are o maşină, şi supărarea oamenilor este să nu şi-o distrugă. Am discutat cu preşedintele Consiliului Judeţean acest aspect, şi se pare că a identificat o soluţie şi pentru noi. Infrastructura în Guşoeni mai are nevoie de mulţi bani. Activitates unui primar, chiar dacă uneori pare ironic, înseamnă metri pătraţi de drum. Eu sper să pun în acest mandat câţiva metri de asfalt. Primarul trebuie să fie dedicat comunităţii. Paisprezece proiecte au fost pregătite în vederea finanţării, dar numai patru au primit aviz favorabil. Este vorba de reabilitarea Şcolii Gimnaziale din comună, un proiect în valoare de 6 miliarde de lei vechi, construirea unei grădiniţe cu program prelungit, o investiţie de 13 miliarde de lei vechi, modernizarea, extinderea şi dotarea dispensarului uman (14,5 miliarde de lei vechi) şi construcţia unui pod din beton armat peste pârâul Guşoianca, în zona Spârleni, în valoare de 4 miliarde de lei vechi. În prezent lucrăm la întocmirea documentaţiei aferente acestor proiecte. Cu toate acestea, ne aşteptam să prindem şi finanţarea proiectului de asfaltare a drumurilor comunale.