Locuitorii comunei Oteşani i-au acordat lui Mircea Oprişor încrederea pentru cel de-al treilea mandat consecutiv, fiind convinşi de calităţile de lider ale acestuia. Ce l-a determinat să-şi dorească un nou mandat pentru cea mai râvnită funcţie, dar şi ce proiecte şi-a propus să realizeze în următorii patru ani, aflăm din rândurile de mai jos.
Impact Real: Cum aţi reuşit să-i convingeţi pe cetăţeni să vă voteze a treia oară consecutiv?
Mircea Oprişor: Nu este un secret faptul că eu fac în fiecare zi campanie, mă lupt cu omul de rând, nu cu partidele politice. Drept dovadă, deşi în 2012 şi o mătură dacă puneai să candideze de la USL, câştiga alegerile. După o perioadă în care Guvernul Boc luase cele mai aspre măsuri de austeritate, nimeni nu dorea să audă de PDL. Am fost conştient de lucrul acesta, însă, oricât a insistat PSD, eu am ştiut să mă reprezint în localitate ca om, nu ca reprezentant al unui partid, câştigând astfel un nou mandat de primar. Secretul este că, timp de patru ani încerc, pe cât posibil, să informez cetăţenii în legătură cu ceea ce vreau să fac pentru localitate şi să le spun de ce nu reuşesc, atunci când un proiect propus nu se concretizează. În schimb, contracandidaţii mei s-au luptat tot timpul cu mine şi au pierdut. Mai mult, în fiecare mandat am avut majoritatea în Consiliul Local.
Impact real: Dintre cele trei campanii, care a fost cea mai reuşită?
Mircea Oprişor: Am fost două mandate viceprimar, după care am decis să candidez la funcţia de primar. Prima campanie a fost un real succes, în sensul că am ieşit primar din primul tur, cu un scor zdrobitor în faţa contracandidaţilor. Despre rezultatele din această vară pot să spun că a fost peste aşteptări. Am început un nou mandat, iar acum, timp de patru ani, sunt primarul tuturor cetăţenilor.
Impact real: Unii primari au trecut în barca altor partide pentru a-şi urmări interesul. Ce v-a determinat să nu vă vopsiţi în roşu doar pentru a vă vedea sacii în căruţă?
Mircea Oprişor: Eu nu sunt prin natura mea un politician de dreapta vehement, sunt un om onest, integru şi destul de echilibrat, căruia nu-i plac schimbările. Am pornit la drum cu echipa care era atunci dintr-un partid de centru-dreapta, echipă pe care ulterior am urmat-o şi la PNL. Am acceptat acest parcurs conştient că, şi dacă pleci de colo-colo nu te alegi cu nimic. Eu nu am vrut să plec nici când s-a format USL-ul, a fost un risc pe care mi l-am asumat singur.
Impact real: Ce vă doriţi în noul mandat?
Mircea Oprişor: Intenţionăm să continuăm modernizarea infrastructurii. cu fonduri europene. Avem în lucru documentaţia unui proiect pentru modernizarea infrastructurii pe aproximativ 7 kilometri, proiect pe care încercăm să-l depunem în prima sesiune din 2017, pe Măsura 7.2. în vederea atragerii fondurilor europene, iar valoarea contractului este de un milion de euro. După ce acest proiect va fi demarat, în procent de 80% drumurile comunale din localitate vor fi asfaltate. Pe aceste drumuri nu va apărea apoi reţeaua de apă şi canalizare, pentru că sistemul va fi deja introdus pe o lungime de 12 kilometri, pe întreaga lungime a drumului naţional. Pe parcurs, dacă va fi nevoie de extinderea apei şi canalizării, chiar dacă vom reuşi să asfaltăm, nu va fi nici un impediment.
Impact real: Ce proiecte demaraţi cu bani de la stat, prin O.G. 28?
Mircea Oprişor: Avem în lucru şi acum asfaltarea unui drum. Spre surprinderea mea, fondurile alocate prin O.G. 28 anul acesta au mers foarte bine, peste aşteptări chiar. În cinci zile de la data depunerii situaţiei de lucrări, Ministerul Dezvoltării ne comunică data când ni se vor aloca banii. Proiectul este realizat în procent de 70% şi cuprinde asfaltarea pe o lungime de aproximativ 6 kilometri. S-a turnat în procent de 80% primul strat de asfalt.
Impact real: Cât de greu este să trăieşti la Oteşani?
Mircea Oprişor: Oteşaniul este o localitate săracă, unde nu se găsesc de nici unele, nici industrie, nici agricultură. Altfel spus, problema existenţei în zona noastră este delicată. Suntem o comunitate îmbătrânită şi fără perspective de viitor în privinţa locurilor de muncă. Când am venit primar în administraţie, primele lucruri pe care mi le-am propus au fost asfaltarea drumurilor comunale, apă şi canalizare, dar şi modernizarea instituţiilor din localitate.
Impact real: Ce anume ar putea reduce numărul de contestaţii depuse fără temei din partea firmelor care nu sunt mulţumite cu rezultatul unei licitaţii publice?
Mircea Oprişor: Firmele pot să facă contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi nu plătesc nimic şi te pot ţine cât vor. Mai departe, dacă vor să facă plângere la răspunsul contestaţiei pot să meargă în instanţă şi abia atunci li se opreşte o anumită sumă de bani. Nu mi se pare corect pentru că, de foarte multe ori, contestarea licitaţiilor durează ani buni. Mai mult, suntem obligaţi să acceptăm societăţile care vin cu preţul cel mai mic. După atâţia ani de experienţă în administraţie sunt uimit când o firmă câştigă o licitaţie sub preţul de 50% din valoarea totală a investiţiei. Mi se pare ceva neserios. Îmi este foarte greu, ca primar, să le explic uneori consilierilor locali ce se întâmplă în administraţie. Lumea, sceptică într-un fel sau altul, mă întreabă de ce durează un an licitaţia. În mintea multora răspunsul este că sunt eu vinovat, pentru că ori nu pot, ori nu ştiu, ori vreau să fac vreo şmecherie. De multe ori, nici pe consilieri nu pot să îi conving cu legea în faţă explicându-le regulile, dar îi văd că sunt nedumeriţi.
Impact real: În viziunea omului de rând politicienii sunt hoţi, penali, traseişti politic, şi asta pentru că politica înseamnă compromis. În situaţia aceasta, ce v-a determinat să vă mai doriţi încă un mandat de primar al localităţii Oteşani?
Mircea Oprişor: Intri în horă şi nu îţi vine să mai ieşi, deşi nu merită. Spun asta pentru că munca, responsabilitatea nu este recompensată, iar salariile din administraţie sunt de mizerie. Pentru mine a fost simplu: comunitatea mi-a cerut să rămân în administraţie, pentru că omenii sunt mulţumiţi. Politica poate că înseamnă compromis, dar nu la un om care are pretenţia că este de bună credinţă şi care înţelege cu responsabilitate importanţa deciziei lui. A fi primar înseamnă maximă responsabilitate. Cândva, un domn prefect ne spunea că noi, primarii, suntem în pericol şi atunci când dormim. Într-o astfel de situaţie sunt în momentul de faţă, cu acest constructorul desemnat câştigător în urma licitaţiei, care nu face dovada clară că ar avea bani suficienţi în contul firmei, la momentul semnării contractului, pentru a începe lucrarea. A venit la mine cu o hârtie de la o bancă prin care se specifică că banca respectivă ne asigură că societatea respectivă este eligibilă în orice moment pentru a obţine un cash-flow în valoare de 20 de miliarde de lei pentru lucrare. Dacă nu interpretezi bine, sau dacă eşti un primar care pune „degetul”, te duci la „mititica” imediat. Din această hârtie, eu înţeleg că firma este eligibilă, adică îndeplineşte nişte condiţii pe care ţi le pune banca, dar nu face dovada că are banii. La rândul lui, constructorul îmi spune că, dacă nu semnez contractul, conform Legii 98, mă dă în judecată pentru că tergiversez semnarea contractului şi îmi cere daune interese, pentru că eu am obligaţia semnării timp de şase zile de la terminarea licitaţiei. În situaţia aceasta, nici o instituţie a statului nu vrea să îmi dea vreun răspuns. Dacă ne uităm în contractul de finanţare încheiat între mine şi AFIR Craiova, în anexă spune clar că răspunderea este a mea. În această situaţie, am făcut o adresă către Autoritatea Naţională a Achiziţiilor Publice (ANAP) Bucureşti, şi vreau să spun că amână să îmi dea răspunsul. Contractul de finanţare cu AFIR Craiova are termen ca, până pe 17 noiembrie să terminăm toate procedurile de licitaţie pentru proiectul pe Măsura 3.2.2. Iau în calcul şi situaţia în care nu primesc răspuns de la Autoritatea Naţională a Achiziţiilor Publice (ANAP) Bucureşti, şi atunci pierdem banii pentru acest proiect pentru care am muncit din anul 2009.
Impact real: Aţi şi reuşit să finalizaţi lucrările pe situaţii de urgenţă?
Mircea Oprişor: Am avut drumuri calamitate şi punţi pietonale distruse în primăvara acestui an, pe care le-am refăcut. Luncavăţul ne-a creat probleme mari în 2012, dar pe noi nimeni nu ne-a auzit, degeaba ne-am plâns. Cu Sistemul de Gospodărire a Apelor am avut o colaborare bună, în sensul că au decolmatat pârâul. Cândva se auzea că ar fi existat un proiect de regularizare a pârâului Luncavăţ care primise aprobare de la minister, dar se pare că s-a pierdut pe drum, sau este blocat pe undeva. Luncavăţul a făcut dezastru începând de la Vaideeni, pe tot parcursul lui, până la vărsarea în Olt, dar autorităţile şi-au îndreptat atenţia doar asupra Vaideeniului. Pe noi nimeni nu ne-a luat în seamă la vremea respectivă, motivând că nu am întocmit documentaţia corect. M-am prezentat cu documentaţia la domnul prefect de la acea dată, Dumitru Cornoiu, în luna ianuarie 2015 şi i-am cerut să îmi arate unde nu mi-am îndeplinit îndatorirea ca administraţie locală, ce documente nu s-au întocmit şi nu s-au trimis către Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi pentru ce nu primesc banii necesari în vederea remedierii problemelor din localitate în urma inundaţiilor. Dacă îmi demonstra lucrul acesta, dovedindu-mi pe loc greşeala, eu mă duceam la primărie şi-mi depuneam demisia din funcţia de primar, considerând că nu sunt competent. La final a fost ca mine. În acea perioadă, pentru toate localităţile pe unde Luncavăţul a făcut dezastru s-au alocat fonduri.