La Mălaia, Ministerul Dezvoltării a alocat bani pentru un singur proiect | Ultimele stiri - Impact Real

Sunteţi aici: Pagina principală // Social

La Mălaia, Ministerul Dezvoltării a alocat bani pentru un singur proiect

Administraţia locală din comuna Mălaia şi-a pus mare încredere în Programul Naţional de Dezvoltare Locală, etapa a 2-a, considerând că este singura şansă ca infrastructura din localitate să fie modernizată. Astfel, primarul Gabriel Ţolea a întocmit anul acesta proiecte pe care le-a depus la Ministerul Dezvoltării, în vederea obţinerii de fonduri. Extinderi de alimentare cu apă, canalizare, asfaltări de drumuri, dar şi modernizarea iluminatului public au fost proiectele depuse. Reprezentanţii Guvernului au considerat însă că la Mălaia este prioritar un singur proiect, care cuprinde modernizarea şi extinderea infrastructurii rutiere şi edilitare în satele Săliştea, Mălaia şi Ciunget, pentru care au alocat aproape 57 de miliarde de lei vechi. Pentru celelalte proiecte, primarul Gabriel Ţolea va trebui să găsească o altă sursă de finanţare, dacă vrea să le realizeze în următorii ani: „Noi am prins finanţare pentru un singur proiect, pentru care mai am de obţinut câteva nişte avize pentru apă. În cadrul proiectului intră introducerea unui tronson de apă în satul Ciunget, iar în satul Săliştea este apă, fiindcă aici instalaţia este făcut în anii 1970, şi necesită reabilitarea întregului sistem. Pentru satul Mălaia ne-am propus asfaltarea tuturor drumurilor comunale, însumând 7,6 kilometri. Dacă se întâmplă lucrul acesta aş rezolva o parte dintre problemele comunităţii”, este de părere primarul Gabriel Ţolea.

 

Canalizarea, proiect în aşteptare

Gabriel Ţolea ocupă fotoliul de primar de un an şi câteva luni şi răspunde fără ezitare că „nu este aşa bine”: „Dezamăgirea mea vine de la faptul că nu sunt bani pentru ce am vrea să realizăm”, explică primarul. Când spune acest lucru, Gabriel Ţolea se referă la faptul că a depus proiecte pentru finanţare guvernamentală şi, dintre acestea, exact cel pe care îl aştepta, înfiinţarea reţelei de canalizare şi apă nu a fost aprobat: „Nu ne-au aprobat proiectul pentru apă şi canalizare. Motivul a fost o adresă trimisă de Consiliul Judeţean din care reiese că sunt beneficiarul proiectului care se derulează prin ADI Apa Vâlcea. A fost o eroare, pentru că Primăria Mălaia nu este nici măcar membru în ADI Apa Vâlcea. Fosta conducere a primăriei a dat un acord de principiu, în senul că sunt de acord să se înscrie în ADI pentru a beneficia de proiectul care se demarează prin master planul judeţului, doar atât, însă, primul pas pentru a beneficia de proiect este să fim membri în acest ADI. A fost o încurcătură, în urma căreia localitatea Mălaia a pierdut proiectul, fiindcă a existat la un moment dat acest acord dat de fostul primar, care s-a transmis în mod eronat la Ministerul Dezvoltării”, ne-a declarat primarul Gabriel Ţolea.

 

Zero şanse pentru absorbţia fondurilor europene

Mălaia se numără printre comunele mici, finanţarea pentru proiectele depuse în cadrul PNDL2  rămâne singura cale de dezvoltare a localităţii. Uniunea Europeană nu finanţează proiecte pentru localităţile mici şi foarte mici, aşa că primăria din Mălaia poate depune câte proiecte vrea pe fonduri europene, pentru că nu are nici o şansă să i se aprobe. Mai mult, pentru că bugetul localităţii este mic, administraţia locală nu poate face investiţii de anvergură, pentru că ele sunt prea scumpe: „Vom depune proiectul de canalizare la AFIR, însă, pentru accesarea fondurilor europene şansele ca localitatea să prindă finanţare sunt zero. Problemele pe care le-am întâmpinat, privind accesarea fondurilor europene s-au discutat şi la Bruxelles, în toamna acestui an, când un grup de primari PNL din Vâlcea s-au deplasat în capitala Belgiei. Din păcate, totul a rămas la nivel de discuţie. Una dintre condiţii era ca aşezarea să aibă peste 2000 de locuitori, iar Mălaia are 2000 de locuitori împreună cu turiştii care vin la pensiunile din zona noastră. În situaţia aceasta, proiectele întocmite au punctajul cel mai mic, fiindcă există un criteriu: cu cât sunt mai mulţi locuitori în localitate, cu atât proiectul are punctaj mai mare, în vederea finanţării. Mai există şi posibilitatea ca proiectul să fie eligibil, dar în aşteptarea finanţării. O şansă ar fi putut exista, în cazul în care consilierii locali ar fi fost de acord ca localitatea să fie membră într-un ADI. Aşadar, singura soluţie rămân fondurile europene, adică să sperăm la o minune. Ne gândim să introducem canalizarea pe întreg tronsonul unde avem sistemul de apă, şi să extindem reţeaua de apă în toată localitatea, chiar dacă satul Mălaia are în procent de 80% apă. Necesită reabilitare toată reţeaua în acest sat”, a declarat primarul comunei.

 

Criteriile ucid din faşă şansele accesării finanţărilor europene

Numărul tot mai mic de locuitori ridică o barieră de netrecut în calea obţinerii de fonduri europene necesare finanţării proiectelor de infrastructură.

Aşadar, comunităţile mici si izolate nu au nici o şansă în accesarea proiectelor cu finanţare europeană nerambursabilă, şi asta pentru că respectivele comune nu sunt legate de drumuri naţionale sau europene, nu sunt aproape de nici o cale de ferată, nu au nici gară, nu sunt în apropierea nici unui centru urban şi, pe deasupra, au un număr mic de locuitori. Fără toate aceste atuuri de poziţionare geografică şi de infrastructură, şansa ca un proiect depus cu fonduri europene să fie eligibil sunt foarte mici: „Pentru noi un exemplu poate fi succesul Poloniei în absorbţia de fonduri europene, model care nu a putut fi urmat de România, pentru că la ei legislaţia este simplă. Mai mult, la noi toate sunt de-a-ndoaselea. Avem nevoie de o flexibilitate mărită în accesarea banilor europeni şi nu există o strategie în acest sens, iar criteriile draconice impuse de programele europene ne omoară. Nu se alocă localităţilor fonduri într-o anumită ordine. Mi se pare normal ca într-o localitate să se înceapă mai întâi cu lucrările pentru înfiinţarea reţelei de apă şi canalizare şi abia apoi să se toarne asfalt pe uliţe. O căruţă de bani se aruncă pe „apa sâmbetei”, în acest sens. Se asfaltează şi după doi ani se intervine, distrugând asfaltul pe drumul respectiv pentru demararea lucrărilor de înfiinţare a reţelei de apă şi canalizare. Avem sechele pe care nu le vom vindeca. Cu toate acestea, eu sunt cu ochii pe fondurile europene, din cauza faptului că am o altă culoare politică”, mai spune Gabriel Ţolea.

În prezent, primarul din Mălaia încercă identificarea finanţării pentru satul din centru, Mălaia, în vederea înfiinţării reţelei de apă, canalizare şi modernizarea drumurilor prin asfaltare: „Va fi un proiect greu, deoarece este dificil să găseşti soluţia tehnică, din cauza reliefului”, a mai adăugat primarul.


Postaţi pe: Facebook



Scrieţi un comentariu

Copyright © 2012 Ultimele stiri – Impact Real. Toate drepturile revin.