Primarul comunei Măldăreşti, Ionel Dragu, se află în funcţie de 17 ani, fiind la al cincilea mandat consecutiv. Proiectul care îi dă cele mai mari bătăi de cap este finalizarea şcolii din centrul comunei, pentru care ar mai avea nevoie de 10 miliarde de lei vechi. Totodată, Ionel Dragu susţine că nu reuşeşte să se autofinanţeze, deoarece taxele şi impozitele pe care le încasează într-un an nu acoperă nici măcar salariile angajaţilor. De câte mandate ar mai avea nevoie să realizeze ce şi-a propus, dar şi care dintre cele cinci i s-a părut cel mai dificil aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Care mandat dintre cele cinci a fost cel mai dificil pentru dumneavoastră?
Ionel Dragu: Nici unul nu a fost dificil, în fiecare mandat am realizat câte ceva. Chiar dacă, de cele mai multe ori, m-am aflat în opoziţie, am reuşit să finalizez mai multe proiecte pentru comunitate. Cred că acest mandat va fi cel mai dificil, deoarece am câteva proiecte importante de finalizat. Sperăm ca Guvernul Ponta să ne sprijine şi ne bazăm şi pe sprijinul domnului preşedinte Ion Cîlea, care întotdeauna ne-a ajutat.
Impact real: Care ar fi proiectul prioritar care necesită fonduri pentru finalizare? Dacă aţi avea bani, ce aţi demara prima dată?
Ionel Dragu: Este vorba despre reabilitarea şcolii, de partea noastră de cofinanţare la proiect, respectiv 20%. O şcoală nefuncţională, în care s-au băgat o grămadă de bani, se poate degrada. Dacă nu ai încălzire iarna, nu o utilizezi în nici un fel şi nu ai ventilaţie, atunci, cu siguranţă, se poate degrada. Proiectul pentru şcoală a fost prins pe Banca Mondială şi a însemnat o reabilitare a clădirii. Banca Mondială a suportat 80% din investiţie, iar contribuţia Consiliului Local a fost de 20%. Banca Mondială şi-a făcut treaba, iar nouă ne-a revenit să facem ca o anexă grupurile sanitare, punctul termic, aleile pietonale şi carosabila. Aleile pietonale şi carosabila nu sunt foarte necesare sau urgente, mai bine spus le vom face ultimele sau când vom avea bani. În schimb, punctul termic trebuie făcut obligatoriu. Dacă nu facem grupurile sanitare, o perioadă le vom folosi pe cele existente în spatele şcolii. Dacă reuşim să introducem punctul termic, acesta este un obiectiv important, dar această investiţie se ridică la 10 miliarde de lei vechi, bani pe care nu îi avem. De doi ani ne tot chinuim să găsim o soluţie, dar nu avem bani decât de funcţionare. S-au făcut numeroase demersuri atât de noi, cât şi de preşedintele Consiliului Judeţean, Ion Cîlea, către Ministerul Învăţământului, în care solicitam bani pentru finalizarea acestei construcţii. Fostul ministru, Ecaterina Andronescu, a înţeles situaţia, dar ne-a alocat doar 250 de milioane de lei vechi.
Impact real: Ce aţi putut face cu cei 250 de milioane de lei vechi, pe care i-aţi primit de la Ministerul Educaţiei?
Ionel Dragu: Cu acei bani am plătit partea de proiectare. Între timp, noi am câştigat un proiect pe Autoritatea Română de Conservare a Energiei Electrice şi avem sistemul de încălzire cu pompe de căldură, dar trebuie să facem patru puţuri de foraj. Am reuşit să facem doar unul, care nu este plătit în totalitate. Un astfel de puţ costă 400 de milioane de lei vechi. Pompele ne-au fost asigurate conform proiectului, iar eu trebuie să fac acum puţurile cu banii primăriei şi montarea în punctul termic, dar şi această investiţie necesită bani.
Impact real: Şcoala cea veche are capacitatea necesară pentru copiii pe care îi aveţi în comună?
Ionel Dragu: Nu are, am fost nevoiţi să punem săli de clasă în fostele cancelarii, iar copiii învaţă în condiţii insalubre. Am săli de clasă şi în incinta căminului cultural, iar sala cea mare a căminului am folosit-o pentru desfăşurarea orelor de sport.
Impact real: Nu există posibilitatea ca elevii să-şi desfăşoare activitatea în această şcoală nouă şi ulterior să fie mutaţi, în sezonul rece, în şcoala cea mică?
Ionel Dragu: M-am gândit şi la acest lucru, dar înseamnă cheltuieli duble pentru reparaţii anual. Pe mine mă costă 300 de milioane reparaţiile anual, iar acest lucru ar însemna peste o jumătate de miliard, bani pe care nu îi am. Şcoala cea mare are 1.500 de metri pătraţi şi este o clădire imensă. Oricât ai încerca să păstrezi curăţenia, sunt copii şi strică lucrurile.
Impact real: Ştim că numărul copiilor este în scădere în aproape toate localităţile. Care este situaţia în comuna Măldăreşti?
Ionel Dragu: Şi la noi a scăzut numărul elevilor. Cred că, în momentul de faţă, mai avem doar 161 de copii. Am desfiinţat în ultimii ani trei şcoli cu clasele I-IV, şcoala din Necşoaia, Telecheşti şi cea din Măldăreştii de Jos, şi îi aducem cu microbuzul la şcoala de aici, din centru. O parte dintre copiii noştri din centru şi care locuiesc pe toate străzile care duc către Horezu merg acolo la şcoală. Avem peste 40 de copii care învaţă la Horezu. Pentru că sunt la limită cu Slătioara, unde este Şcoala Crumpene, câţiva copii merg şi acolo, distanţa fiind de numai 500 de metri, iar până la noi, în centru, este de 5 kilometri. Sperăm să primim în următoarea perioadă finanţare de la Ministerul Învăţământului pentru finalizarea investiţiei la această şcoală. Mi-aş dori din tot sufletul ca elevii să înceapă noul an şcolar într-o unitate nouă. De câţiva ani aştept finalizarea acestei clădiri, este una dintre marile mele dorinţe.
Impact real: Sunteţi primar din anul 1996. Cum arăta comuna când aţi ajuns în funcţie?
Ionel Dragu: Probabil, dacă arăta bine nu mai era nevoie să facem atâtea lucruri. Oamenii aveau nevoie de infrastructură, de apă curentă şi de şcoli unde să poată învăţa copiii lor. Şi totuşi, consider că se poate face mai mult, iar în viitorul apropiat încercăm să mulţumim oamenii.
Impact real: Care a fost motivul pentru care aţi candidat mandat după mandat? În toţi aceşti ani, ce aţi realizat pentru locuitorii comunei pe care o conduceţi?
Ionel Dragu: Într-adevăr, sunt la al cincilea mandat de primar al localităţii Măldăreşti şi, bineînţeles, am vrut întotdeauna să fac ceva pentru această comunitate, pentru semenii mei, motiv pentru care, încă din primul mandat, am avut în vedere demararea unor proiecte cu fonduri europene şi guvernamentale. Am avut în plan, în primul rând, dezvoltarea infrastructurii din localitate, drumuri, poduri, şcoli, sănătate, absolut tot ce ţinea de bunul mers al treburilor, pentru a asigura confortul cetăţeanului. Am candidat în continuare pentru a duce la bun sfârşit proiectele pe care le începusem. Am avut mereu proiecte în derulare, ca şi acum. De asemenea, am ţinut cont de faptul că veniturile localităţii noastre sunt foarte mici, iar încasările pe care le facem sunt în general din impozite şi taxe locale, agenţii economici fiind în număr destul de redus în comuna Măldăreşti. Pe lângă funcţia de primar, mi-am dezvoltat şi afacerile mele, pentru a nu depinde de salariul pe care îl luăm de la primărie. Consider şi în momentul de faţă că munca de primar nu este plătită. Dacă îţi faci meseria aşa cum trebuie, să fii în orice moment la dispoziţia cetăţeanului, indiferent de problemele pe care le ridică, pot afirma cu certitudine că munca depusă nu este plătită.
Impact real: Consideraţi că prin susţinere politică se putea face mai mult pentru comuna dumneavoastră?
Ionel Dragu: Consider că se putea face mai mult, dar, în acelaşi timp, sunt mulţumit, deoarece noi am încercat să nu depindem de alţii decât în situaţii extreme şi care necesitau foarte mulţi bani. În rest, am încercat să ne descurcăm singuri, aşa cum am putut. Cum am mai spus, singurul meu regret a fost nereuşita în implementarea proiectului pe Măsura 322, Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Am avut trei încercări, trei proiecte depuse pe trei etape diferite: de alimentare cu apă – canalizare, şi asta reprezenta 60%, cu o valoare totală a proiectului de 2,5 milioane de euro. Restul de 40% însemna modernizarea unor drumuri.
Impact real: De câte mandate aţi mai avea nevoie să finalizaţi ce v-aţi propus în comună?
Ionel Dragu: Pentru tot ce mi-am propus să fac, infrastructura tuturor drumurilor, şi aici le includ şi pe cele de tarla, pentru alimentare cu apă, canalizare şi atragerea de investitori, pentru crearea de locuri de muncă pentru tinerii noştri, aş mai avea de nevoie de încă două mandate, deoarece volumul de lucrări este foarte mare şi cu o valoare mare, de aproximativ 50 de milioane de euro.
Impact real: V-aţi gândit vreodată să nu mai candidaţi?
Ionel Dragu: Da, m-am gândit de multe ori, iar dacă o să mă întrebaţi acum dacă voi mai candida în 2016, credeţi-mă că nu ştiu ce să vă răspund, este mult prea devreme. Oricum, există momente în care îmi spun că nu o să mai candidez, mai ales când văd că nu reuşesc să duc la îndeplinire proiectele pe care mi le-am propus. De exemplu, cu şcoala: au trecut câţiva ani şi eu tot nu reuşesc să o finalizez, pentru că nu avem bani, abia reuşim să funcţionăm.
Impact real: Reuşiţi să vă autofinanţaţi?
Ionel Dragu: Nu reuşim, noi avem 15 angajaţi, iar banii din taxe şi impozite nu-mi ajung să plătesc nici salariile. Din taxe şi impozite adun anual două miliarde de lei vechi. Cred că peste 60% dintre primăriile din judeţul Vâlcea nu reuşesc să se autofinanţeze, doar cele care au investitori importanţi şi oraşele, în rest, toate celelalte au o situaţie critică.