Primarul comunei Perişani, Ion Sandu a vorbit într-un interviu acordat cititorilor Impact Real despre proiectele depuse, pentru care speră să primească finanţare de la Ministerul Dezvoltării. Din ce motiv va da în judecată Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, dar şi ce părere are despre criza politică prin care trece România, aflăm în rândurile de mai jos.
Impact real: Ce înseamnă alocarea procentului de până la 5% din bugetul local pentru sport?
Ion Sandu: Legal era şi până acum, iar în baza unei Hotărâri a Consiliului Local se putea aloca această sumă, însă puteam să am surpriza din partea consilierilor locali, să nu fie de acord cu această propunere. Acum legea vine şi face o referire expresă. Pentru mine, ca şi celelalte proiecte, echipa de fotbal este imaginea localităţii. În anul 2004, când am preluat funcţia de primar m-am gândit că turismul în Perişani poate prinde viaţă doar prin obiectivul istoric Posada. Însă, ca el să prindă contur, a fost nevoie să aduc lângă mine oameni care să susţină ideea proiectului localizării locului luptei de la Perişani, ceea ce s-a întâmplat în anul 2015, când istorici şi academicieni de marcă ai României au fost prezenţi aici, lansând un volum al unei cărţi în care au specificat că Posada este la Perişani. Între timp am încercat să dau denumirea de Posada mai multor obiective din Perişani, asta pentru a defini şi mai bine acest loc. Astfel, în anul 2007 am constituit prima întrecere sportivă şcolară din norul judeţului, sub genericul „Posada”. Căminul cultural se numeşte Basarab I., iar echipa de fotbal a localităţii, care activează în Superliga judeţeană, poartă denumirea Posada Perişani
Impact real: Drumul naţional 7D, Câineni – Perişani – Curtea de Argeş, care traversează Ţara Loviştei rămâne pentru următorii 25 de ani drum de pământ?
Ion Sandu: Îi voi da în judecată. Am luat hotărârea în Consiliul Local pentru a mi se permite să chem în judecată C.N.A.I.R. – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Noi am vorbit şi cu prefectul. Vom cere în instanţă obligarea C.N.A.I.R şi a Ministerul Transporturilor să modernizeze drumul la stadiul indicativului de drum naţional. Recurg la această variantă pentru că nu am altă soluţie. În luna decembrie, când am fost la C.N.A.I.R, dintr-o discuţie purtată acolo cu directorul general adjunct Ion Barbu am înţeles că nu suntem prinşi în master planul C.N.A.I.R pentru următorii 25 de ani. Noi am făcut o adresă către Prefectură prin care cerem oficial ca respectiva instituţie la rândul ei să ceară Ministerului Transporturilor protocolul încheiat cu C.N.A.I.R încheiat la predarea drumului în administrare. Aceasta a fost o condiţie pentru a putea merge în instanţă, în sensul că ne mai trebuie acest protocol.
Impact real: Criza politică prin care trece România la doar cinci luni de la numirea unui nou Guvern, când premierul Sorin Grindeanu a fost împins către ieşire de propriul său partid ameninţă să împingă ţara într-o zonă de risc economic?
Ion Sandu: Acest lucru ne distruge pe toţi. La Ministerul Dezvoltării avem proiecte însă, după declaraţia lui Grindeanu de săptămâna trecută, când a ieşit şi a spus că banii se vor aloca politic, în prezent nu am aşteptări mari. Spun asta pentru că promisiunile PSD au fost unele populiste, nu şi realiste, deoarece nu au bani. Tot din această cauză şi-au dat propriul Guvern jos, ca să creadă poporul că promisiunile nu s-au îndeplinit din cauza lui Grindeanu. Totul este o minciună, pentru că, în realitate nu sunt bani.
Impact real: Ce proiecte aveţi depuse la Ministerul Dezvoltării?
Ion Sandu: Noi avem depuse trei proiecte: modernizarea unei grădiniţe, construirea unui pod în valoare de peste 20 de miliarde de lei şi asfaltarea unor uliţe săteşti.
Impact real: Localitatea Perişani s-a pliat condiţiilor impuse de programele europene în vederea accesării fondurilor?
Ion Sandu: Fondurile europene sunt pentru noi „punct ochit, punct lovit”. Avem un proiect declarat eligibil, aflat în etapa finală de semnare a contractului de finanţare după predarea proiectul tehnic. Urmează etapa postării pe SEAP, în vederea licitaţiei. Proiectul cuprinde asfaltarea a 16 uliţele săteşti, pe o lungime de 6,1 kilometri, în valoare de un milion de euro, prin Măsura 7.2. Perişaniul este printre puţinele localităţi care a reuşit să prindă finanţare pentru proiectele depuse cu fonduri europene. Condiţiile impuse de programele europene sunt extrem de dure, dar ne-am folosit de data aceasta de drumul naţional, drum care, pentru prima dată mi-a adus mulţumire, dând punctaj proiectului în vederea finanţării. Tot cu fonduri europene am depus un proiect şi pe Măsura 4.3., care prevede asfaltarea drumului comunal Groşi, drum care face legătura cu localitatea Berislăveşti, dar şi asfaltarea drumului care duce la gospodărirea de apă, sistem pe care l-am pus în folosinţă anul acesta. Astfel, cu proiectele pe care le-am depus la Ministerul Dezvoltării şi cele două proiecte cu finanţare europeană vom finaliza modernizarea drumurilor din Perişani, în afară de drumul naţional, care rămâne în continuare o ruşine.
Impact real: Ce lucrări vor începe în localitate?
Ion Sandu: Acum se lucrează în localitate cu bani alocaţi din fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, prevăzuţi în bugetul de stat pentru unităţile administrativ-teritoriale afectate de calamităţi naturale produse de inundaţii. Nu am reuşit să începem lucrările mai devreme, deoarece banii au fost alocaţi în luna decembrie, iar noi nu am vrut să demarăm lucrări în acea perioadă de iarnă. Banii alocaţi sunt folosiţi pentru refacerea drumurilor afectate de calamităţi prin pietruire, construirea de şanţuri şi rigole din beton.
Impact real: Când se va finaliza zona unde a fost amplasat Centrul de informare turistică?
Ion Sandu: Mai avem de montat câtva gabioane, apoi trebuie finisat postamentul unde va fi amplasată mâna curentă. Pe această corabie, gândită de mine, voi face un mic muzeu cu pietre, dar nu le-am expus, deoarece încă nu am primit avizul final al colecţiei de la Comisia Naţională a Ministerului Culturii. În prezent am doar un aviz de principiu, ceea ce îmi permite să le deţin, dar nu să le şi expun.
Impact real: Cu ce se poate lăuda comuna Perişani?
Ion Sandu: Comuna se poate lăuda cu o poziţionare „de vis”, într-o zonă montană, la poalele celor două masive, Cozia şi Făgăraş. Perişaniul are o aşezare geografică extrem de favorabilă, care ar putea fi valorificată în scopuri turistice, prin înfiinţarea unor pensiuni agroturistice care ar pune în valoare potenţialul peisagistic, cultural, ocupaţiile şi obiceiurile tradiţionale din zonă.
Impact Real: Ce-i lipseşte comunei Perişani?
Ion Sandu: Nu avem reţea de canalizare şi avem mare nevoie de infrastructură, pe care o voi finaliza o dată cu accesarea fondurilor europene. În primul rând, încercăm să dezvoltăm localitatea din punct de vedere turistic. Oamenii sunt mulţumiţi şi observă eforturile pe care am încercat să le facem pentru a dezvolta economic comuna. Altfel spus, obiectivul meu este turismul, şi mă voi lupta până la capăt pentru a-l concretiza. În acest capitol întră şi obţinerea finanţării pârtiei de schi.