Din 2004, când a câştigat pentru prima oară locul de primar al comunei Perişani, Ion Sandu s-a remarcat prin proiectele ambiţioase derulate, care l-au ajutat să câştige respectul consătenilor. Mereu a dorit să demonstreze că se poate face ceva bun pentru comuna Perişani, chiar dacă predecesorii săi aveau păreri contrare. În timpul mandatelor sale, comuna a căpătat o altă înfăţişare. Potrivit acestuia, până să obţină scaunul de primar, în comuna pe care astăzi o administrează nu exista nici măcar un centimetru de drum asfaltat: „Din 2004 şi până în prezent am asudat din greu în încercarea de a crea numai proiecte de dezvoltare de viitor, pe termen lung, a localităţii. Niciodată nu m-am oprit la o idee pe termen scurt sau chiar mediu. În 2004, nu aveam nici un metru de asfalt, dar am reuşit în ultimii ani să asfaltăm 11 kilometri de drum judeţean, pe DJ 703 Perişani-Cornet, am asfaltat 3 kilometri de drum naţional DN 7 D, iar acum mă lupt să obţin fonduri pentru a-l întreţine, deoarece este un drum naţional şi trebuie întreţinut ca atare. Nu am reuşit să asfaltez nici un drum comunal, în schimb, am promovat şi am finalizat un proiect pentru modernizarea drumului forestier Groşi, fost drum comunal, 4 kilometri care au fost transformaţi prin hotărâre de Consiliul Local în drum forestier, numai în ideea de a obţine finanţare pentru modernizarea unui drum care, timp de 50 de ani, a fost impracticabil şi care făcea legătura între două comune: Perişani şi Berislăveşti. Astăzi este un drum neasfaltat, dar care traversează o zonă de vis.”, a precizat primarul Sandu.
Alimentare cu apă în cinci sate
În perioada mandatelor sale, Ion Sandu a reuşit să introducă alimentarea cu apă pe o suprafaţă de 23 de kilometri, pe suprafaţa a cinci sate. Deşi nu a putut să introducă sistemul de canalizare, Ion Sandu susţine că a depus numeroase proiecte în acest sens, pe care le-a pierdut din cauza ghinionului, dar şi a lipsei de interes din partea politicienilor aflaţi la guvernare, cu care nu corespunde, neavând o „culoare politică” potrivită: „În toţi aceşti ani am promovat şi finalizat o investiţie SAPARD de alimentare cu apă a cinci sate din comună, pe o distanţă de 15,7 kilometri. După finalizare, am extins reţeaua respectivă la alte trei sate ale comunei, cu încă 7 kilometri de reţea, cu fonduri din bugetul local. La momentul acesta, comuna Perişani beneficiază de o reţea de alimentare cu apă de 23 de kilometri. Nu avem canalizare, dar, în schimb, am depus de trei ori proiecte de canalizare, prima dată prin Măsura 3.2.2. – PNDR, proiectul a fost declarat eligibil, dar am fost depunctaţi cu zece puncte. Am mai avut două proiecte finanţate prin fonduri europene, dar nu am intrat la finanţare şi proiectul nostru a fost reportat la finanţare pentru o dată ulterioară, când se va putea intra la o finanţare cu punctele pe care le-am obţinut noi. Mi s-a spus din partea specialiştilor de acolo că avem unul dintre cele mai bune proiecte din judeţ, dintre cele 57 depuse. Am încercat să-l redepun la Fondul de Mediu, dar acolo, din cauza faptului că nu am trecut o cotă de cofinanţare mare, nu am obţinut punctajul maxim. Am văzut că au existat comune care au depus proiecte cu o cotă de cofinanţare de până la 90% şi nu le-au fost aprobate. Ştiind ce implică acest lucru, m-am gândit că nu avea rost să trec o cofinanţare atât de mare, deoarece era aproape imposibil de realizat proiectul, din lipsă de fonduri proprii. M-am gândit atunci să trec o cofinanţare de 10%, care însemna cam 10 miliarde de lei vechi din valoarea totală. Mi s-a părut destul de mult să aduc aceşti bani printr-un împrumut bancar sau din altă parte, pe o vreme de ape tulburi, când politicul îşi face treaba în administraţiile locale şi centrale. L-am redepus a treia oară, prin programul PNDI, iniţiat de Elena Udrea. Prin ceea ce se întâmplă în administraţia locală, în politicul de astăzi, îmi dau seama, pe măsură ce trece timpul, că ne îngropăm într-o râpă din care nici următoarele generaţii nu ne vor putea salva. Nu avem nici o putere, paradoxul este că unii dintre noi mai şi observăm lucrul acesta.”, a adăugat primarul Sandu.
Ion Sandu: „Am ajuns sclavii Europei”
În acelaşi timp, primarul Sandu a promovat un proiect de asfaltare a DC 5 Perişani – Mlăceni prin HD 577/99, un program, după spusele acestuia, tot „politic”, deoarece nu a fost dus niciodată la finalitate în întregime, la momentul acela privind infrastructura locală: „Din 1999 şi până acum, nu am auzit că s-a finalizat un drum care să fi fost finanţat în totalitate, după lucrările efectuate. Când mi-am dat seama că acel program nu funcţionează, în 2007, am făcut licitaţia pentru acel drum, dar după doi ani abia am primit 200.000 de lei. În final, am renunţat la această finanţare pentru că mi-am dat seama că, practic, strangulez oportunitatea unei alte viitoare depuneri a acestui proiect. În anul 2010 am prins o calamitate intervenită în urma ploilor torenţiale şi am redepus proiectul pe Măsura 3.2.2. a PNDR, unde iniţial am depus canalizarea. Am primit conformitatea, proiectul a fost verificat în urma vizitei în teren şi se pare că va fi finanţat. Aştept ca, în primăvara acestui an, să ajungem şi la finanţare, dacă nu se va desfiinţa Uniunea Europeană pentru noi. Este posibil să trecem de unde am plecat, să ne creăm ce nu putem în momentul de faţă, aşa cum o făcea, zic eu, regretatul Ceauşescu. Nu trebuie să spunem că a fost un dictator, deoarece, pe lângă greşeli, a făcut şi multe lucruri bune. România s-a construit în perioada lui Ceauşescu, a scăpat de datorii, era un stat independent pe piaţa europeană, unde îşi vindea produsele. Acum, ei vin şi desfac la noi, ne vând nouă, suntem sclavii tuturor. Cel mai grav lucru este că noi le plătim lor, iar banii respectivi puteau fi folosiţi pentru infrastructura noastră şi ne făceam lucrările cu banii noştri.”, a mai precizat primarul comunei Perişani.
Acesta consideră că asfaltarea drumului comunal care deserveşte pârtia de schi, proiect inventat de el acum un an, ar fi benefică. Primarul consideră că proiectul a avut efect, chiar dacă a fost demarat cu fonduri minimale şi nu în condiţii potrivite pentru o asemenea investiţie. În acest sens, primarul speră să obţină finanţarea pentru a putea începe lucrările în această primăvară: „Acest drum comunal, dacă va beneficia de finanţare, cuprinde două sate mari ale comunei, fiind drumul cu cea mai mare fluidizare de trafic din zonă. Acest drum deserveşte pârtia de schi, proiect inventat de mine anul trecut. În afară de acest obiectiv, am mai prins tot aici DC 4 Spinu – Podeni, un drum de patru kilometri. Ambele drumuri, cumulate, ar strânge o distanţă de şase kilometri şi ar alimenta trei sate din comună. Sperăm ca această finanţare să intre în derulare în primăvara următoare. Am bătut de sute de ori drumul Craiova – Bucureşti, am întocmit zece acte adiţionale la proiectul de alimentare cu apă şi asta înseamnă că am încercat de nenumărate ori să-i conving pe acei oameni că proiectul de la Perişani care urmează să fie finanţat este viabil şi util comunităţii.”, a mai spus primarul Sandu.