Florin Smeureanu, noul inspector general şcolar al Inspectoratului Şcolar Judeţean Vâlcea, a acordat un interviu cititorilor Impact real, în care a subliniat care sunt obiectivele sale pentru următoarea perioadă. Cum se desfăşoară bacalaureatul în judeţul Vâlcea, în ce situaţie se mai află şcolile profesionale, dar şi ce părere are despre introducerea cazierului în şcoli vom afla din interviul de mai jos.
Impact real: Care sunt priorităţile dumneavoastră, ca inspector general?
Florin Smeureanu: Am multe priorităţi. În primul rând, în această perioadă de 70 de zile, din 20 iunie până la 5 septembrie, avem o mulţime de concursuri naţionale, şi aici mă refer la evaluarea naţională a elevilor claselor a VIII-a, examenul de BAC, care se desfăşoară în perioada 13 iunie-17 iulie, inclusiv perioada de depunere a contestaţiilor. În iulie şi august avem concursul de dosare pentru examenele cadrelor didactice, concursul de detaşări la cerere ale dascălilor, concursul de pretransferări ale profesorilor în luna august, care probabil se va suprapune cu cea de-a doua perioadă a examenelor de bacalaureat. Sunt foarte multe examene, nu se termină unul şi începe celălalt. În plus, mai există şi examenul de titularizare, care este foarte important. Din punctul de vedere al examenului de bacalaureat, vă pot spune că avem aproape 4.000 de elevi înscrişi şi 671 din promoţiile anterioare. Probabil, unii dintre ei vor susţine doar anumite probe. La nivelul claselor a VIII-a avem 3.548 de elevi care participă la evaluarea naţională şi vor fi repartizaţi. Problema se pune că numărul lor este cu 1.000 mai mic decât anul trecut, s-au desfiinţat 40 de clase, adică vreo 60 de norme la nivel de judeţ, care nu vor mai exista în anul şcolar 2012-2013.
Impact real: Ce modificări vor apărea anul acesta?
Florin Smeureanu: Nici un fel de modificare. În schimb, vă pot spune că, în această dimineaţă, am primit nişte chestionare de la Ministerul Educaţiei. Acestea vor fi înaintate în unităţile şcolare, vor fi completate de elevii claselor a IX-a, a X-a şi a XI-a, iar pe data de 26 iunie trebuie să trimitem centralizarea răspunsurilor elevilor şi părinţilor referitor la modificarea care va avea loc la examenul de bacalaureat din anul următor.
Impact real: În lege se specifica faptul că modificările vor fi făcute începând cu anul 2016…
Florin Smeureanu: Da, aşa este. Din acest punct de vedere este o tevatură destul de mare, în sensul că eu încă din anul 2007 am venit cu aceste precizări, care şi în ziua de astăzi nu mi se par corecte. Aici aş veni cu următoarele afirmaţii ca să argumentez ceea ce spun. De exemplu, dacă la matematică există subiecte diferite M1 şi M2, în funcţie de profil, la limba romană nu sunt diferite subiectele. Cei de la profilul uman au 7-8 ore de română pe săptămână, iar cei de la tehnologic au două ore, iar la bacalaureat primesc aceleaşi subiecte. Mi se pare o diferenţă destul de mare. La fel, mi se pare destul de aberant faptul că cei de matematică-informatică pot să dea aceeaşi probă de bac, fizică, chimie, biologie, iar cei de la tehnologic, care fac o mulţime de specializări şi module, sunt băgaţi tot pe chimie şi fizică.
Impact real: Când se va putea vorbi despre un BAC diferenţiat, în adevăratul sens?
Florin Smeureanu: Răspunsurile elevilor la acest chestionar care a venit de la minister vor fi analizate şi având în vedere că ordinul ministrului privind examenul de bacalaureat pentru anul următor trebuie să apară până la data de 30 septembrie. Se va lua în calcul printr-o hotărâre de Guvern sau printr-un amendament la legea respectivă. Hotărârea de Guvern poate schimba articolul din legea respectivă până când va intra din nou în Parlament.
Impact real: Am văzut că se vorbeşte despre introducerea unui cazier şcolar. Ne puteţi spune despre ce este vorba?
Florin Smeureanu: În foaia matricolă a fiecărui elev sunt trecute mediile obţinute în clasele IX – XII la fiecare disciplină, inclusiv la purtare. Se doreşte introducerea la disciplina purtare a unor abateri grave sesizate şi confirmate de poliţie, tribunal etc., un fel de foaie matricolă în care să apară şi abaterile disciplinare, nu numai nota la purtare. De exemplu, se poate vedea că un elev a avut nota 8 sau 9 la purtare, dar nu se cunoaşte motivul. Un punct scăzut la purtare putea fi fie pentru 10-15 absenţe înregistrate, dar, în acelaşi timp, şi pentru un act violent, pe care elevul respectiv l-a avut în unitatea şcolară.
Impact real: Acest presupus cazier va avea vreo pondere la angajare, ulterior?
Florin Smeureanu: Acest lucru nu ne mai priveşte pe noi, este treaba angajatorului care îşi asumă nişte răspunderi în varianta în care acea foaie matricolă este plină de abateri sau este curată, albă, aşa cum este un cazier judiciar al oricărui cetăţean.
Impact real: Consideraţi că este o idee bună această variantă?
Florin Smeureanu: Da, mi se pare o idee bună. În primul rând, trebuie făcută o campanie în unităţile şcolare de conştientizare a elevilor pentru acest punct. Orice am spune noi, adolescenţii sunt adolescenţi, am trecut şi noi prin această perioadă, şi fiecare dintre noi am făcut măcar câte o mică abatere care putea fi interpretată în funcţie de consiliul profesoral ca fiind gravă sau mai puţin gravă, trecută sau nu cu vederea.
Impact real: În ce situaţie se mai află şcolile profesionale?
Florin Smeureanu: Şcolile profesionale vor fi reintroduse, categoric, din anul 2013, numai că problema care se pune acum este că, la nivelul judeţului Vâlcea, am avut până acum repartizate şase clase de şcoală profesională, ulterior s-au înfiinţat 13 clase, iar acum îmi este teamă că nu se vor mai înfiinţa decât una – două clase. Formarea acestor clase anul acesta lasă foarte mult de dorit, din punctul de vedere al metodologiei. Este vorba de mentalitatea părinţilor, iar elevii care vor să continue şcoala profesională termină anul acesta clasa a IX-a de liceu, urmând ca, după aceea, să facă doi ani de şcoală profesională. După ce termină profesionala, dacă vor să îşi termine studiile liceale, trebuie să urmeze încă trei ani. Părintele gândeşte că nu are rost să îl dea pe ruta de profesională, unde mai are cinci ani, cu liceu cu tot, aşa că mai bine merg doar la liceu şi termină după trei ani. Un al doilea motiv se referă la terminarea liceului cu profil asemănător cu al şcolii profesionale, unde calificarea vine de nivel trei la liceu, pe când la profesională este de nivel doi, doar cu o calitate superioară. Un alt argument este viabilitatea locurilor de muncă la noi. Atâta timp cât la şcoala profesională nu există un contract bine stabilit cu anumiţi angajatori decât în perioada efectuării practicii, dar nu şi după terminarea studiilor de angajare, şansele de angajare fiind mici, părintele tinde să nu aibă încredere. Un al treilea motiv ar fi cheltuirea banilor din propriul buzunar pentru cei care sunt din afara oraşului. Era vorba, iniţial, fie de o bursă acordată de minister, fie de Guvern de aproximativ 200 de lei. Nu există nici un ordin, domnul Funeriu nu a dat nimic pe baza aceasta, doar vorbe. Chiar şi această atracţie din punct de vedere material pică în acest caz. Ceea ce se poate face este foarte simplu din punctul meu de vedere: de la anul trebuie venit cu o şcoală profesională care să continue clasa a VIII-a, să nu se mai facă un an de liceu şi să se introducă nişte condiţii de intrare în liceu şi în clasa profesională foarte bine stabilite. De exemplu, elevii care la evaluarea naţională au luat sub nota cinci trebuie să se poată înscrie doar la o şcoală profesională. Un al doilea aspect care ar trebui introdus ar fi un efort din partea guvernanţilor pentru angajatorii care sunt interesaţi de cei care termină o şcoală profesională, în sensul că ar putea beneficia de o reducere la impozit sau de o indemnizaţie lunară etc. Este un lucru pe care îl poate face chiar şi primăria din oraşul respectiv.
Impact real: Ce ne puteţi spune despre reducerea numărului de elevi?
Florin Smeureanu: La nivelul clasei a VIII-a, faţă de anul trecut avem o reducere de 1.000 de elevi, ceea ce înseamnă în jur a 40 de clase. Făcând socoteala, la cele 19 licee ale noastre, sunt aproximativ două clase pe liceu. Vom vedea, vom analiza, dar planul de şcolarizare a fost făcut destul de bine. În 4-5 ani, numărul copiilor a început să crească şi sperăm într-o redresare, dar, în momentul de faţă, cam aceasta este situaţia.
Impact real: Care consideraţi că este cel mai bun ministru al Educaţiei de după ’89?
Florin Smeureanu: Domnul Marga, este evident că a pus în prim plan, atunci când a fost ministru, o reformă, ea a mers doi-trei ani, după care a stagnat. Păcat că s-a început destul de bine şi nu s-a terminat ceea se începuse.
Impact real: Ce părere aveţi despre scandalul cu plagiatul primului-ministru, Victor Ponta?
Florin Smeureanu: Este discutabilă problema cu plagiatul, cel puţin într-un proiect de drept constituţional, deşi chiar şi într-unul de matematică sau fizică nu prea poţi să depăşeşti anumite bariere. La noi, la matematică, de exemplu, dacă folosesc teorema lui Pitagora o enunţ şi nu o pot schimba, pentru că asta este teorema. Aşa, oricine poate să spună că teorema lui Pitagora este plagiată după Pitagora? Oricum, eu cred că acestea sunt lucruri subterane, politice, de defăimare, în încercarea atragerii atenţiei pe aceste aspect şi uitării altora, care se impun. Nu mai spun că, în momentul în care s-a susţinut o lucrare ştiinţifică, sunt o mulţime de profesori care şi-au dat acordul şi apoi vine un oarecine, care nu are nici măcar un masterat, şi îmi spune mie că este plagiat. Altfel spus, cuvântul lui poate fi mai presus de o comisie de profesori universitari doctori?