Drumul care leagă comuna Budeşti de Galicea ar putea deveni impracticabil, iar oamenii din localităţile afectate ar putea fi nevoiţi să se deplaseze zeci de kilometri pe jos, pentru a ajunge la Râmnic sau Drăgăşani. Situaţia este cunoscută de mult timp, dar nimeni nu o rezolvă, deşi există un proiect în acest sens de zece ani. Potrivit datelor publicate în Monitorul Oficial, conform Hotărârii 933/29 din data de 31.10.2014, privind alocarea sumei de 34.152 mii de lei judeţului Vâlcea din fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, în vederea înlăturării efectelor calamităţilor naturale produse de inundaţiile din perioada aprilie-iulie 2014, Consiliului Judeţean Vâlcea i s-a acordat suma de 7.725 de mii de lei. Astfel, din totalul acestei sume repartizată de Guvern judeţului, o parte a banilor va fi alocată consolidării şi refacerii drumului judeţean 678 Câmpu Mare – Galicea – Budeşti, la kilometrul 36, în
punctul Valea Ruzii. „Este trecut pentru reabilitare cu bani de la Guvern şi drumul judeţean 678 Budeşti – Câmpu Mare, pentru care există un proiect din anul 2005. Astfel, din satul Berciou şi până în satul Bârseşti se va turna covor asfaltic pe o lungime de 5 kilometri.”, a precizat primarul Gheorghe Mirea. Drumul a fost distrus în urma inundaţiilor din anul 2005 şi, de atunci, timp de zece ani, nu s-a turat nici un gram de asfalt. În toţi aceşti ani, starea drumului s-a deteriorat, astfel că, în prezent, acesta arată ca după un bombardament. Mai rău decât atât este că drumul judeţean 678, dintre comuna Budeşti şi Galicea, este în continuare de pământ pe o porţiune de un kilometru, iar alunecarea de teren care s-a produs în urma inundaţiilor este încă activă, existând riscul ca, în urma primei ninsori, drumul să se închidă din nou, iar oamenii din Galicea să fie nevoiţi ocolească zeci de kilometri sau să
meargă pe picioare pentru a ajunge în oraş. „Pe acest drum, în anul 2005 s-a produs o alunecare de teren în urma inundaţiilor. Atunci s-a făcut un proiect, dar nu s-a realizat nimic, iar astăzi starea drumului este de neimaginat. În acest an, alunecarea s-a extins şi, în loc să se facă ceva pentru stabilizarea terenului, situaţia s-a agravat. A fost mai simplu să se devieze traseul, intrând într-o pădure proprietate personală şi să fie despăgubiţi proprietarii. La început, această alunecare se putea stabiliza mult mai uşor, mai repede şi cu bani mai puţini. Au lăsat însă ca problemele să se accentueze, până s-a ajuns la ultima variantă. Se cunoştea problema acestei alunecări de acum zece ani, pentru că noi am fost acolo cu tot felul de utilaje şi oameni, în încercarea de a proteja drumul şi a se relua circulaţia. Dacă nu se urgentează reabilitarea şi vor veni precipitaţiile, drumul va
dispărea. În situaţia aceasta este vorba de întreruperea circulaţiei spre localitatea Galicea. Există o altă rută ocolitoare de la Budeşti spre Vâlcea şi Tătărani. Practic, comuna Galicea va fi izolată din punct de vedere al comunicării şi al traseului de transport în comun. Drumul a mai fost întrerupt două luni, iar oamenii ajungeau în satul Bercioiu, mergând spre Galicea pe picioare, zeci de kilometri.”, a mai declarat primarul.
Viceprimarul Ionel Vlădulescu: „În urma calamităţilor, localitatea Budeşti nu a primit nici o găleată cu motorină”
Valoarea pagubelor în urma calamităţilor a fost în localitatea Budeşti de 70 de miliarde de lei vechi. Ploile au măturat tot în calea lor, lăsând în urmă un adevărat dezastru. Bilanţul pagubelor include zeci de kilometri de drumuri comunale făcute una cu pământul, sute de hectare de culturi agricole aflate sub apă, autoturisme avariate şi oameni disperaţi. Cu toate acestea, din fondul de intervenţie aflat la dispoziţia Guvernului, localităţii Budeşti nu i s-a alocat nici un leu. „Nu am primit nimic. Dacă alte localităţi au fost ajutate cu câte ceva, la noi nu a ajuns nici măcar o găleată cu motorină. La pagubele care s-au produs în urma calamităţilor lucrăm şi acum ca să punem lucrurile cât de cât la punct. Chiar în acest moment, utilajul nostru este la decolmatarea unei rigole de pe marginea unui drum judeţean, lucru pe care trebuia să-l rezolve altcineva, nu noi. Nu puteam să lăsam drumul aşa, deoarece, în cazul în care plouă, inundă din nou gospodăriile, cum au fost inundate şi până acum.”, a semnalat viceprimarul Ionel Vlădulescu.
Drumurile pietruite sunt spălate la fiecare ploaie
În satul Valea Aninoasei, drumul a fost spulberat de furia apelor. În această situaţie, primarul a apelat pentru început la o firmă, comandând 120 de rabe de pietriş pentru a pava drumul. La nici o săptămână după aceea, toate eforturile primarului Mirea şi ale viceprimarului Ionel Vlădulescu au fost îngropate, la propriu. O nouă rafală de ploaie a făcut ca drumul să fie la fel ca la început. „Drumul arăta foarte rău şi a trebuit să-l reabilităm. L-am făcut şi, la o săptămână după aceea, apa a îngropat pietrişul. Am luat excavator, remorci, tractor, maşini cu piatră şi cu balast şi l-am pietruit din nou, după care a venit iarăşi o ploaie, şi jumătate este acum stricat. Atunci ne-am hotărât să construim nişte gabioane din fier-beton, pentru a consolida drumul.”, a declarat viceprimarul Ionel Vlădulescu. Puşi între „ciocan şi nicovală”, primarul Gheorghe Mirea şi viceprimarul Ionel Vlădulescu au hotărât să consolideze de o parte şi de alta malurile pârâului. La scurt timp după demararea lucrărilor au fost nevoiţi să le sisteze, deoarece iniţiativa lor a primit „interzis” din partea Serviciului de Gospodărire a Apelor Vâlcea, pe motiv că lucrările ar demara pe aria lor de activitate.
„Noi nu am ştiut că Valea Aninoasei era în administrarea Apelor Române, respectiv SGA Vâlcea. Aflaţi în această situaţie de urgenţă ne-am apucat să consolidăm drumul, dar au intervenit câteva persoane care au reclamat. Pe noi ne interesa să consolidăm drumul şi să se poată circula pe acolo, pentru că aveam atâtea case izolate, de aceea am realizat aceste gabioane. Nu le-am terminat, deoarece, din cauza sesizărilor făcute la Prefectură, Consiliul Judeţean şi la ABA Olt, ne-au întrerupt lucrarea. Acum, stăm de trei luni cu lucrarea, trebuie să facem un proiect pentru a putea continua.”, a mai declarat viceprimarul Ionel Vlădulescu.
Consolidarea malurilor pârâului, aruncată de la o instituţie la alta
Cunoscând situaţia destul de gravă a drumului, primarul Gheorghe Mirea şi viceprimarul Ionel Vlădulescu au hotărât să demareze documentaţia proiectului de consolidare a malurilor pârâului, chiar dacă proprietar în zona afectată este SGA Vâlcea. Administraţia locală Budeşti a găsit astfel soluţia de a demara proiectul în numele lor, pentru SGA Vâlcea. Pentru a putea să întocmească documentaţia, primăria a solicitat la ABA Olt eliberarea unui document din care să reiasă debitele cursurilor de apă ale pârâului, contracost. Primarul este supărat pentru că a plătit fiecare document necesar pentru întocmirea proiectului, dar lucrările este posibil să nu fie realizate niciodată. „Ei îşi fac propriile proiecte folosindu-se de numele nostru. Acum, au debitele stabilite şi, ca să mi le dea şi mie, am plătit 1300 de lei. Noi am început proiectul, deşi nu suntem proprietari şi nici nu este în administrarea noastră albia pârâului. Facem proiectul pentru SGA Vâlcea şi plătim 230 de milioane de lei vechi pentru acesta. Este de „râsul curcilor”, deoarece, lucrarea aceasta ei aveau obligaţia să o facă, dar ne cer bani, în schimb. După ce fac proiectul, trebuie să merg la SGA, pentru a obţine avizul şi mă mai costă 1700 de lei, alţi bani. Aici, cred că „ne furăm singuri căciula”. Ne-au transmis că nu demarează ei proiectul, deoarece în 2015 vor fi cuprinse sume pentru îndiguire şi apărări de maluri. Ce se va întâmpla până în 2015, aşteptăm să le ia apa casele acestor oameni? Sunt 30 de familii în pericol.”, a mai declarat primarul. Proiectul cuprinde îndiguirea malurilor pe o lungime de 70 de metri pe o parte şi pe alta a pârâului şi construirea unei punţi pietonale pentru comunitate. Suma necesară pentru realizarea investiţiei va fi pusă la dispoziţie de Consiliul Local Budeşti.
„Nu am apucat să facem din această îndiguire decât 35 de metri, din totalul de 140 de metri necesari. Trebuie construită şi o punte pietonală, deoarece vadul s-a adâncit. Dacă, până acum, a fost un vad la o adâncime de 80 de centimetri, în prezent, are doi metri adâncime şi nu mai avem posibilitatea să traversăm prin cursul apei. Trebuie să consolidăm drumul acesta, pentru că din el se ramifică altele două: Valea Aninoasei şi Dealul Popii. Pe acest drum, în porţiunile de deal s-au format cratere şi a trebuit să investim şi aici.”, a mai precizat primarul Gheorghe Mirea.