Sunteţi aici: Pagina principală // Actualitate

Copiii din Maldaresti nu vor mai invata in scoala construita de Nadia Duca acum 103 ani

01 scoala maldarestiCu încrederea că banii de la stat pentru finalizarea lucrărilor la şcoala din centrul Măldăreştiului vor ajunge până la urmă în comună, în toamna acestui an, primarul social-democrat Ionel Dragu a hotărât, după cinci ani de aşteptare, ca Şcoala cu clasele I-VIII din centrul comunei Măldăreşti să-şi deschidă porţile. În prezent, proiectul este depus pe Programul Operaţional Regional – POR şi include lucrările de montare a punctului termic, construirea grupurilor sanitare P+2, amenajarea aleilor pietonale şi carosabile, construirea puţurilor de foraj, a bazinului de apă, a zidului împrejmuitor şi a unuia de sprijin, o lucrare destul de amplă, având o valoare de 30 de miliarde de lei vechi. „Am început anul în şcoala nouă, pentru că eram convinşi că trebuia să semnăm contractul de acum trei săptămâni şi puteam să începem lucrările. A întârziat foarte mult semnarea contractului pentru că, între timp, a apărut un ordin comun al Ministerului Dezvoltării şi Ministerului Integrării, astfel că o parte dintre lucrările care iniţial erau neeligibile au fost trecute ca eligibile. Am refăcut documentaţia, devizul general şi aşteptăm acum semnarea contractului în maxim zece zile. În interior, şcoala este aranjată, are inclusiv mobilier.”, a declarat social-democratul Ionel Dragu. Iniţial, lucrările pentru proiectul de reabilitare şi modernizare a Şcolii Generale au început în anul 2009, cu fonduri de la Banca Mondială şi Guvernul României. Valoarea totală a investiţiei a fost de două milioane de lei, din care 640.000 de lei reprezintă partea de cofinanţare, pusă la dispoziţie din bugetul local. În cadrul proiectului au fost incluse lucrările de înlocuire a instalaţiei electrice, refacerea tavanelor, schimbarea acoperişului, repararea şarpantei, înlocuirea vechii tâmplării cu una din lemn stratificat şi efectuarea zugrăvelilor exterioare. Termenul de finalizare a proiectului a fost anul 2012, însă, din lipsa fondurilor, concretizarea lucrărilor a bătut pasul pe loc. Problema finalizării acestei construcţii a fost tocmai partea de cofinanţare de la Administraţia Locală Măldăreşti, bani pe care primăria nu i-a avut. Primarul aşteaptă acum finanţarea lucrărilor ca pe o mană crească. În tot acest timp, copiii din Măldăreşti şi-au desfăşurat activitatea în condiţii aproape normale, în şcoala veche din localitate, construită de Nadia Duca între anii 1910-1912.

Utilajele primăriei, băgate la înaintare pentru calamităţi

Localitatea Măldăreşti a fost şi ea lovită în vara acestui an de furia apelor, care a lăsat în urmă un adevărat dezastru. Bilanţul pagubelor include zeci de kilometri de drumuri comunale făcute una cu pământul, poduri distruse şi o valoare a pierderilor cu mult peste puterile localnicilor. Pentru început, administraţia locală Măldăreşti a primit un sprijin din partea Prefecturii şi a Consiliului Judeţean, de 2000 de litri de motorină, care se va folosi la utilajele pe care primăria le are în dotare, pentru reabilitarea drumurilor şi a şanţurilor degradate în urma calamităţilor. Cu toate acestea, în localitate sunt cel puţin 20 de kilometri de drumuri comunale, vicinale şi de tarla care trebuie refăcute în urma calamităţilor, trebuie reconstruite două poduri şi reabilitat un drum rupt. Pentru realizarea acestor obiective, primarul social-democrat Ionel Dragu a întocmit un proiect pe care, săptămâna aceasta, l-a trimis spre finanţare. „Din cauza precipitaţiilor abundente au fost puse în pericol două poduri: podul din punctul Budurăscu şi podul peste pârâul Ciupa, în punctul Dimoiu. La primul pod a fost erodat malul stâng, în amonte şi în aval. Conform proiectului finalizat, valoarea lucrărilor de reparaţie este de 5 miliarde de lei vechi. În satul Măldăreştii de Jos, din cauza viiturilor, podul peste pârâul Ciupa a fost distrus. Forţa apei a condus la erodarea malului drept în amonte şi la înclinarea platformei carosabilului drumului, în prezent, drumul fiind impracticabil pentru circulaţie. Valoarea estimată pentru refacerea podului şi reabilitarea drumului este de 3 miliarde de lei vechi. Spre norocul nostru, în acest sat avem o rută ocolitoare‚ însă, pe timp de iarnă, nu este indicat să se folosească, deoarece are o pantă foarte mare. Mai avem drumul Uliţa Gemenel, pe care albia majoră a unui torent l-a distrus în
totalitate, dar am reuşit să-l refacem în proporţie de 50%. Valoarea lucrărilor o estimez la 2,5 miliarde de lei vechi. Cele trei lucrări sunt prinse pe un proiect de hotărâre de guvern iniţiat de Prefectură şi Consiliul Judeţean Vâlcea, care a fost înaintat la Ministerul Dezvoltării Regionale spre finanţare.”, a declarat primarul social-democrat Ionel Dragu, din Măldăreşti.

Infrastructura, pe ultima sută de metri

La sfârşitul acestei luni, în Măldăreşti se va finaliza, cu fonduri venite prin Ordonanţa Guvernamentală 28, contractul de asfaltare a celor 8 kilometri de drumuri comunale în statele Telecheşti, Necşoaia, Stroe-Măgura. În prezent, se lucrează la turnarea ultimilor metri de asfalt pe drumul comunal 139, având lungimea de doi kilometri, şi la finalizarea lucrărilor la podul peste râul Luncavăţ, pe acelaşi traseu, la kilometrul 0+160. Valoarea totală a proiectului este de 47 de miliarde de lei vechi „Suntem pe ultima sută de metri cu lucrările de asfaltare şi construirea podului pe drumul comunal 139, proiect finanţat cu bani de la stat. Din valoarea totală a investiţiei avem executate lucrări în valoare de 12 miliarde de lei vechi. În prezent, pentru acest proiect sunt dator 6 miliarde de lei vechi.”. Administraţia Locală din Măldăreşti pregăteşte, tot pe OG 28, un proiect de modernizare prin asfaltare a încă 11 kilometri de drumuri comunale şi uliţe săteşti. După demararea acestui proiect de asfaltare a ultimilor kilometri, infrastructura din localitate va fi închisă. Valoarea proiectului este de 120 de miliarde de lei vechi.

Alimentare cu apă pe 10 kilometri, dar nici un metru de canalizare

Singurul con de umbră rămâne, în opinia primarului Ionel Dragu, introducerea reţelei de canalizare şi extinderea sistemului de apă pentru întreaga comunitate. Chiar dacă reţeaua de alimentare de apă a localităţii are o lungime de 10 kilometri, fiind finalizată încă din anul 1996, primarul nu a mai reuşit să facă nici un metru de extindere a ei. În prezent, există un proiect tehnic întocmit pentru o nouă reţea de alimentare cu apă şi introducerea sistemului de canalizare, conform cerinţelor OG 28, dar primarul este hotărât să schimbe direcţia proiectului, o dată cu apariţia ghidurilor de finanţare pentru fonduri europene. „Am tratat proiectul reţelei de canalizare cu seriozitate datorită terenului şi a reliefului din zonă, care are forme diferite. Ambele proiecte au valoarea de 6 milioane de euro, pe o lungime de 40 de kilometri. Astfel, întreaga localitatea va beneficia de apă şi canal. Proiectul este pregătit pentru OG 28 însă, când vor apărea ghidurile de finanţare pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020, vom plia investiţia conform cerinţelor, în vederea accesării fondurilor europene. Deja au apărut drafturile programelor operaţionale pentru exerciţiul financiar 2014-2020, adică numărul de măsuri care vor apărea, acestea fiind o orientare înainte de apariţia ghidurilor. Ne gândim serios să băgăm proiectul de apă şi canalizare pe fonduri europene. În luna februarie se va lansa măsura.”, spune primarul. Alimentarea cu apă demarată în anul 1990 şi finalizată în 1996 este o lucrare de maximă importanţă pentru populaţie, însă, în opinia primarului, lucrarea este degradată, ţevile fiind ruginite, astfel încât este necesară schimbarea conductelor. Lucrarea a fost începută printr-o extensie a reţelei de alimentare a oraşului Horezu, aceasta fiind şi capacitatea de apă pe care putea să o furnizeze Horezu pentru
numărul de locuitori aferent cătunelor Ciupa, Treapt, Măldăreşti – Centru şi Mucăleşti. Lucrarea a fost concesionată Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Apa Vâlcea. „Noi facem parte din această asociaţie împreună cu încă 50 de localităţi din judeţul Vâlcea. Am predat întreg amplasamentul, întreaga investiţie, iar acum ADI Vâlcea o are în administrare. Ei fac contractele, ei montează apometrele şi încasează banii. Pe acest traseu s-au racordat peste 95% dintre gospodării, deoarece pânza freatică a scăzut îngrijorător în ultima perioadă, iar apa din fântâni nu reuşeşte să facă faţă cerinţelor.”, a mai spus primarul din Măldăreşti.


Postaţi pe: Facebook



Scrieţi un comentariu

Copyright © 2012 Ultimele stiri – Impact Real. Toate drepturile revin.