Sunteţi aici: Pagina principală // Administraţie

Comuna Susani are interzis la fondurile europene

01 primariePrin proiectul de alimentare cu apă depus prin SAPARD

Primăria comunei Şuşani a accesat, în urmă cu aproape 11 ani, fonduri nerambursabile SAPARD, dar acum este nevoită să dea înapoi banii primiţi, la care se adaugă penalităţi în sumă de 80 de miliarde de lei vechi. În anul 2003, constructorul desemnat în urma licitaţiei a început lucrările pentru introducerea reţelei de alimentare cu apă, având ca dată de finalizare luna august 2004. În anul 2004, când a fost ales actualul primar Gheorghe Staiu, lucrările erau efectuate pe jumătate. Din acel moment, din cauza faptului că au apărut neconcordanţe pe reţeaua de distribuţie, termenele de finalizare nu au putut fi respectate. În această situaţie, administraţia locală a întocmit aproximativ cinci acte adiţionale de prelungire a lucrărilor. După un an, termen acordat prin actele adiţionale, inspectorii SAPARD au efectuat un control, în urma căruia s-au constatat unele deficienţe, astfel încât au reziliat
contractul. Motivul invocat a fost, în primul rând, prelungirea termenului lucrării şi conflictul de interese, în faza de licitaţie. Primăria a ripostat, dar a pierdut procesele la toate instanţele – ultimul termen fiind la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. „Această reţea este o mare problemă a localităţii, moştenită din anul 2003, cu un an înainte de a ajunge eu primar. Din cauza faptului că au apărut probleme pe reţeaua de distribuţie, termenele de finalizare nu s-au respectat, au fost încheiate câteva acte adiţionale cu termen foarte scurt, 30 sau 40 de zile, pentru continuarea proiectului, după care Agenţia SAPARD a constatat unele deficienţe şi a reziliat contractul. Noi am făcut acţiune în instanţă, dar am pierdut procesul. Motivul rezilierii contractului a fost, în primul rând, prelungirea termenui. Ei ne-au acordat clemenţă, dar un act adiţional prin care se solicita un termen de prelungire cu 30 de zile mi se pare ca şi cum ai fi tras scaunul de sub picioarele spânzuratului şi l-ai mai lăsa pe un colţ, dar, urma să-l spânzuri, într-un cuvânt, nu a vrut nimeni să ne ajute. Nici firma care a câştigat licitaţia nu a dus la bun sfârşit lucrările şi la un control de la compartimentul antifraudă s-au găsit unele deficienţe, adică un conflict de interese în faza de licitaţie, în sensul că firmele care au participat aveau acelaşi administrator în acte. Rezultatul a fost simplu, fiind tras la răspundere beneficiarul, adică administraţia locală din Şuşani când, de fapt, principalul vinovat a fost constructorul.”, a completat Gheorghe Staiu.

Penalităţile depăşesc valoarea tuturor caselor din Şuşani

Din cauza întârzierii lucrărilor din partea firmei constructoare s-au depăşit termenele de execuţie şi, acum, administraţia locală este bună de plată. Nu numai că trebuie să înapoieze banii obţinuţi pentru finanţare de la Uniunea Europeană, dar este nevoită să plătească şi penalităţile care, în decursul anilor, au dus la triplarea sumei respective. Proiectul prevedea introducerea reţelei de apă pe o lungime de 27 de kilometri, având o valoare de execuţie de un milion de euro. Primăria Şuşani a primit bani de la SAPARD în două tranşe, ultima fiind de 27 de miliarde de lei. Astfel, în conturile Primăriei Şuşani s-a virat, în total, suma de 31 de miliarde de lei vechi, bani care, pe parcurs, au suportat penalităţi, ajungând astăzi la suma de 80 de miliarde de lei vechi. „Acum, mai avem să plătim 80 de miliarde către Ministerul de Finanţe, bani pe care comunitatea nu are de unde să-i dea. Nu
valorează toate casele din Şuşani câţi bani avem noi de dat. Cred că dacă partidele politice, pe unde am frecventat, făceau un proiect de hotărâre guvernamental pentru a da banii înapoi doar pentru aceia pe care i-am primit de la SAPARD, măcar nu se mai plăteau penalităţile. Dacă ne ajutau, atunci se blocau penalităţile şi nu se mai ajungea la sumele acestea.”, a declarat primarul social-democrat Gheorghe Staiu, din Şuşani.

Asfaltarea drumurilor la Şuşani a primit „zero lei” din partea ACL

Starea drumurilor din Şuşani a fost şi este prima grijă a primarului. Chiar dacă fondurile europene au fost pentru primar „fructul oprit”, a reuşit, cu bani de la stat, să finalizeze asfaltarea a două drumuri comunale. „Cu fonduri guvernamentale am reuşit să asfaltez drumul comunal 64 Şuşani – Stoiculeşti, având valoarea de 22 de miliarde de lei, pe o lungime de 3,4 kilometri, şi drumul comunal 65, Râmenşti-Adacale, care a avut valoarea de 9 miliarde de lei vechi.”, a mai spus primarul. În prezent, se asfaltează un alt drum comunal în localitate, prin Ordonanţa Guvernamentală 28, pe o lungime de 7,5 kilometri. Proiectul a început de un an, dar, din lipsa fondurilor, lucrările s-au blocat. „Avem un proiect pentru modernizarea drumurilor de interes local, în valoare de 45 de miliarde de lei vechi, un proiect la care se lucrează acum. Am primit până în prezent două miliarde de lei vechi. În proiectul domnului Ion Cîlea eram trecut cu 150 de mii de lei, pentru continuarea lucrărilor de asfaltare, dar domnul Buican a avut grijă de comunitatea de aici, care altădată i-a adus voturi, alocându-i „ zero lei.””, a mai declarat primarul social-democrat Gheorghe Staiu.
Primarul mai are încă un proiect pentru modernizarea drumurilor de interes local, pe o lungime de 5 kilometri, diferenţa de la proiectul de asfaltare care se derulează în localitate, depus pe OG 28. Proiectul are întreaga documentaţie executată, însă, din cauza problemelor pe care le are cu Agenţia SAPARD, nu are voie să-l acceseze din fonduri europene. Astfel, proiectul va lua calea fondurilor guvernamentale. „Am fost legat de mâini şi de picioare, în toţi anii aceştia, de când sunt primar, din cauza acestei situaţii, cu SAPARD. Sper că, după ce se termină nebunia cu alegerile, să se instaleze noul preşedinte, să pună prim-ministru şi, dacă se respectă înţelegerea, mulţi oameni îl apreciază pe Călin Popescu Tăriceau. Îmi aduc aminte că eram la PDL, iar colegii mei de la PNL au primit foarte mulţi bani, cu Tăriceaniu prim-ministru. Din fericire, comunitatea nu a simţit cu ce greutăţi ne confruntam
noi, din cauza acestui proiect european.”, a declarat primarul Gheorghe Staiu, din Şuşani.

Autobuzul va trece şi prin Stoiculeşti

În urma unei adrese înaintată către Consiliul Judeţean Vâlcea, Primăria Şuşani a solicitat modificarea traseului de autobuz de la Drăgăşani către Şuşani prin introducerea a două noi staţii şi prelungirea traseului. Astfel, traseul autobuzului care venea de la Drăgăşani şi se oprea în centrul satului Râmeşti se va prelungi până la capătul comunei, cu încă două staţii, una în satul Râmeşti şi o staţie nouă, în satul Stoiculeşti. Socoteala de acasă nu se potriveşte însă cu cea de pe teren, deoarece porţiunea din drumul judeţean 676C, pe o lungime de 1,2 kilometri, până unde se întâlneşte cu drumul comunal, arată acum ca după bombardament. „Cetăţenii din satul Stoiculeşti niciodată nu au beneficiat de transport în comun. Noi am prins această staţie în plan, numai că porţiunea asta de drum judeţean nu este asfaltată şi nu permite accesul. Voi face o solicitare scrisă către Consiliul Judeţean, pentru ca DJ676C Lungeşti – Râmeşti să fie asfaltat nu pe cei 7 kilometri, cât are drumul, doar pe porţiunea din sat. Cetăţenii de aici sunt lipsiţi total de vreun mijloc de transport în comun şi alte utilităţi. Avem o porţiune de drum care leagă satul Stoiculeşti de satul Râmeşti, de la centru către DC 64 Şuşani – Stoiculeşti. La terminarea sa, drumul comunal se întâlneşte cu drumul judeţean 676C şi este deplorabil. Drumul comunal este asfaltat, dar iarna, când ninge, când îngheaţă, trebuie să intervenim întotdeauna, altfel localitatea rămâne izolată şi nu poate să se deplaseze acolo ambulanţa sau maşina de pâine pentru cele 250 de familii, deoarece satul este poziţionat pe o coastă destul de serioasă, abruptă pe circa 1,5 kilometri.”, afirmă primarul.

Drumul Judeţean 676 C dă bătăi de cap autorităţilor

Chiar dacă primarul a obţinut înfiinţarea a două staţii de autobuz, maşina nu poate circula, deoarece drumul judeţean este nereabilitat şi, pe anumite porţiuni, există chiar pericolul de răsturnare a autobuzului. Pentru a ajunge în sat, oamenii merg mulţi kilometri pe jos. Puţini sunt cei care se aventurează să urce cu maşina personală, şi asta pe riscul lor, pentru că drumul este de pământ. „Pe mine mă interesează foarte mult să se intervină pe porţiunea aceasta de drum judeţean. Nu vreau să-l facă şi prin pădure, cu toate că nu ar strica, pentru că, odată reabilitat, cetăţenii din Şuşani ar scurta drumul către Drăgăşani cu 15 kilometri. Porţiunea aceea de drum, dacă s-ar reabilita, mi-ar facilita mie transportul în comun. Şi chiar dacă nu se va asfalta în primă fază, este binevenită şi pietruirea. Cu un autogreder se poate reprofila porţiunea de drum, apoi se pune un strat de pietriş, se
cilindrează şi poate, mai târziu, se asfaltează. Sunt oameni bătrâni, tineri, elevi care merg la liceu şi care în fiecare dimineaţă coboară pe jos din satul Stoiculeşti. Nu urcă nici o maşină acolo, doar cele personale, pe riscul lor, pentru că drumul nu a fost niciodată asfaltat, l-am mai pietruit eu, dar este de pământ. Nu a beneficiat de şanţuri şi apa s-a scurs pe platformă. De câte ori pun piatră, de atâtea ori o ia apa.”, spune primarul. Dacă DJ 676C era acum drum comunal, în opinia primarului, acesta era asfaltat, o dată cu DC 64. „M-a gândit să-i propun domnului Ion Cîlea ca, printr-o hotărâre de Guvern, să mi-l transforme în drum comunal. De când am ajuns primar, drumul judeţean 676 C Lungeşti –Râmeşti, apare pe hârtii ca fiind propus pentru reabilitare, numai că acum, cu modificarea traseului, vreau să-l şi văd realizat.”, spune Gheorghe Staiu.


Postaţi pe: Facebook



Scrieţi un comentariu

Copyright © 2012 Ultimele stiri – Impact Real. Toate drepturile revin.